I morgon kör den traditionella försäljningen av majblomman i gång. Men den blir allt annat än sedvanlig när coronapandemin gör det omöjligt för barnen att sälja blommorna direkt på stan.

I stället kommer majblomman att säljas digitalt, dock med samma förmånstagare, barn som växer upp i fattigdom. Försäljningen av majblomman är en av få saker som hittills inte har digitaliserats i Sverige.

–   Vi har inte gjort något digitalt sedan 1907 och har haft barn som sålt den i 112 år, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

Majblomman kommer att säljas på stan från den 17 september, om det går som det är tänkt.

– Då passar det ju bra att årets majblomma har höstfärger som brandgult, gult och rosa.

Men denna vecka kommer även en digital försäljning att dra i gång. För ett valfritt belopp ska det gå att köpa en digital majblomma, som bland annat kan användas som profilbild i sociala medier.

Förhoppningen är att barnen även ska vara drivande i den digitala försäljningen.

– Barnen är våra ambassadörer och sprider ordet om att majblomman ska motverka barnfattigdom. Men vi bjuder även in andra grupper och företag.

I fjol delade majblomman ute 26 miljoner kronor. Behoven lär inte ha minskat när coronakrisen pressar redan utsatta grupper.

– Det är angeläget att vi får finnas till för barnen som lever i barnfattigdomen.

Det är också budskapet när Majblomman kampanjar för att få fart på försäljningen: barnfattigdomen tar inte någon paus.

Lärare och andra ledare uppmanas att informera om kampanjen digitalt, något som annars sker i skolan. Barnen kan bilda grupper som delar länkar till insamlingarna.

– Vi hade bara fyra veckor på oss, men vi hade förra året utvecklat en tjänst för betalning via Swish. Det var vår lycka. Vi kunde enkelt bygga vidare på den plattformen.

Majblomman har gjort det mesta av arbetet med kampanjen i egen regi men har tagit hjälp av digitalbyråerna Inserve och Aino för den tekniska utvecklingen medan byrån Bindefeld har utfört viss pr-bearbetning.