• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

22 Mar 2012

”Konsumentens ställning på fjärrvärmemarknaden är oacceptabelt svag”

Sverige har kommit långt i klimat- och energiomställningen. Sedan sjuttiotalet har vår användning av fossila bränslen minskat med över 40 procent samtidigt som vi haft en god ekonomisk tillväxt. En viktig förklaring till denna utveckling är vårt unika och väl utbyggda fjärrvärmenät.   Under 2010 producerades cirka 60 TWh fjärrvärme vilket innebär att nästa fyra miljoner svenskar idag får sin uppvärmning på detta sätt.

Sverige har kommit långt i klimat- och energiomställningen. Sedan sjuttiotalet har vår användning av fossila bränslen minskat med över 40 procent samtidigt som vi haft en god ekonomisk tillväxt. En viktig förklaring till denna utveckling är vårt unika och väl utbyggda fjärrvärmenät.
 
Under 2010 producerades cirka 60 TWh fjärrvärme vilket innebär att nästa fyra miljoner svenskar idag får sin uppvärmning på detta sätt. Denna fjärrvärme kom till stor del från förnybara svenska biobränslen, ett resultat av att fjärrvärmebranschen under åren framgångsrikt fasat ut kol och olja.
 Fjärrvärmebranschen är stor och viktig och omsätter mellan 30 och 40 miljarder kronor om året. Samtidigt har fjärrvärmeföretagen en starkt dominerade ställning och har under senare år därför också dragit på sig kraftig kritik.
 
Många fjärrvärmekunder upplever att man befinner sig i en utsatt position när produktionen, handeln och distributionen hänger samman i ett och samma företag – vilket den ofta gör idag. Därav en stark och återkommande kritik mot höga priser och okontrollerade prisökningar.
 Samtidigt har industrier kritiserat de begränsade möjligheterna de har att leverera ut sitt överskott av restvärme till fjärrvärmenätet.
 
Jag och regeringen instämmer i mycket av kritiken som riktats mot fjärrvärmeföretagen och dagens system. Inte minst gäller det konsumentens ställning som är oacceptabelt svag på fjärrvärmemarknaden.
 
Möjligheten att utöva sin makt och "rösta med fötterna" när man inte är nöjd med sin leverantör är liten. Företagen har en monopolliknande ställning och tröskeln för nya aktörer som vill in på marknaden är alldeles för hög. Därtill är kostnaderna för den konsument som vill byta uppvärmningsform stora.
 
Systemets struktur gör att villkoren för bra konkurrens helt enkelt är begränsade.
 För att råda bot på det tillsatte regeringen 2009 utredningen om tredjepartstillträde till fjärrvärmemarknaden, den så kallade TPA-utredningen. Den lämnades till regeringen förra våren och har sedan dess analyserats noga.
 
En av mina viktigaste prioriteringar som energiminister är att stärka konsumenten på energimarknaderna. Efter att ha genomfört eller aviserat en rad reformer för att stärka konsumenten på elmarknaden, är det nu dags att stärka fjärrvärmekunderna.
 
Just därför kommer jag inom kort att träffa branschens aktörer för att berätta hur regeringen tänker gå vidare, och vilka reformer vi vill se. Det jag kommer föreslå då är framför allt:
 
1. Inför obligatorisk prisförändringsprövning. Genom att pröva prisförändringar skyddas konsumenten mot orimliga prishöjningar vilket stärker konsumenternas tilltro till fjärrvärmemarknadens sätt att fungera på sikt. Denna förändring stärker både konsumenten och förtroendet för fjärrvärmebranschen.
 
2. Likabehandla kunder inom samma kundkategori. Kunder som har små tekniska möjligheter att byta uppvärmningsform ens om de ville, exempelvis i innerstadsområden kan idag missgynnas. Därför bör regelverk för att förhindra diskriminering av kunder med särskilda förutsättningar införas.
 
3. Öppna upp fjärrvärmenäten. Det ska bli möjligt för andra fjärrvärmeproducenter, liksom för restvärmeleverantörer från industrin, att få ansluta till existerande nät. Fjärrvärmeföretagen ska inte ha rätt att stänga ute samhällsekonomiskt motiverad värme.
 
4. Redovisa spillvärmealternativet. Det finns alltför många exempel på outnyttjad restvärme från industrin, samtidigt som nya fjärrvärmeanläggningar byggs i samma industris närhet. Det ska inte råda något tvivel om att fjärrvärmeföretag har valt bort restvärme på fel grunder. Därför bör företagen åläggas att redovisa restvärmepotentialen när de planerar för nya anläggningar.
 
Ambitionen med detta paket är att stärka konsumentens ställning på fjärrvärmeområdet. Men det återstår ännu en del arbete. En viktig del är en fortsatt dialog med de berörda aktörerna, men med regeringens tydliga ambition som utgångspunkt: konsumentens ställning ska stärkas.
 
Fjärrvärmebranschen spelar en viktig roll för Sveriges energiomställning. För att fortsätta göra det och vara ett internationellt exempel på gott miljöarbete krävs kundernas förtroende. De åtgärder regeringen härmed föreslår är ett led i den strävan.
 
Anna-Karin Hatt , it- och energiminister (c)

Ardalan

ardalan@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Narva värvar ir-tungviktare
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram