Reklambyråernas intresseorganisation Komm räknar med att den digitala versionen av prisgalan för Guldägget får en större publik än den analoga. Komms senaste publikknep är en beställningsbar Guldäggsmeny.

Galan brukar hållas runt påsk, som sig bör när det gäller ägg och roliga reklamare. I år hålls galan i stället digitalt med start klockan 13 fredagen 29 maj.

Coronautbrottet hamnade rakt in perioden då planeringen av Guldägget pågick.

– Vi fnulade länge på hur vi skulle genomföra den. När pandemin slog till visste vi inte ens om det skulle bli en gala. Sedan slog vi till och bestämde oss för att genomföra den och vi fick bra respons och många blev glada. Det är också spännande att testa en ny variant och köra digitalt, säger Julia Urbán, projektledare för Guldägget.

Hon lägger till:

– Vi planerar att göra en efterfest i höst där vi alla kan mötas efter galan. Vi har inte gett upp hoppet om att kunna ses och fira ihop. Så det blir nästan som två galor.

Inför fredagens tillställning laddar Komm upp med en serie webbinnarier, Guldägget Talks under den kommande veckan.

Komm har även ordat så att 14 restauranger har tagit fram en varsin guldäggsmeny runt om i landet. Menyn kan beställas à 250 kronor så att den levereras och kan åtnjutas då sändningen sker från studion på Waterfront i Stockholm. Vinnarna kommer att få besked i direktsändning via telefon.

– Så alla måste sitta med telefonerna, man vet ju inte vem som kan vinna..

Arrangemanget är kostnadsfritt att följa, men det krävs en inbjudan och att intresserade anmäler sig. Hittills har drygt 1 000 anmält sig. Det kan jämföras med en ordinarie Guldäggsgala på Waterfront som brukar dra 1 500 – 1 600 betalande gäster, varav 1 200 är sittande.

– Jag tror att vi kan slå det, säger Julia Urbán.