• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

14 Nov 2018

”Klimatneutral transportsektor år 2045 – inte utan sjöfarten”

DEBATT. Även sjöfarten måste inkluderas när klimatmålen för transportsektorn införs. Och det måste göras en klar skillnad på rederier som  investerar i fossilfria transporter och  de som inte gör det, skriver Johan Röstin, vd för rederiet ForSea.

DEBATT. Även sjöfarten måste inkluderas när klimatmålen för transportsektorn införs. Och det måste göras en klar skillnad på rederier som  investerar i fossilfria transporter och  de som inte gör det, skriver Johan Röstin, vd för rederiet ForSea.

Sverige har åtagit sig att uppnå vissa klimatmål, bland annat att transportsektorn ska minska sina klimatutsläpp med 70 procent till 2030, samt att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer genom att ha en helt klimatneutral transportsektor senast år 2045. Detta kommer inte att vara möjligt utan att inkludera åtgärder även till sjöss.

Fredagen den nionde november invigde ForSea, tidigare HH Ferries, världens första högintensiva färjelinje med batteridrift. I samband med invigningen offentliggjordes även namnbytet som syftar till att tydligare representera vårt arbete för haven och för en klimatneutral transportsektor.

Aurora och Tycho Brahe är två fartyg som nu utrustats med vätskekylda litiumjonbatterier och som ska drivas helt på el. Varje år åker 7,1 miljoner passagerare rutten och i år har hitintills fler än 1,7 miljoner fordon rest över Öresund med oss. Vår satsning på denna banbrytande teknologi kommer att minska de relativa utsläppen av svaveldioxid, kväveoxid, koldioxid och partiklar med 65 procent vilket gör oss till en av de absolut mest progressiva aktörerna inom hållbar utveckling. Det är en omfattande satsning som är mycket kostsam och som delvis genomförs med hjälp av EU-bidrag, men som givit Sverige ett ännu bättre rykte som ett föregångsland när det gäller hållbara innovationer.

Klimatdiskussionen inom transportsektorn kretsar till allra största del kring landsvägs- och spårtransporter. Detta trots att närmare 90 procent av såväl den externa handeln med EU som den övriga internationella handeln är varor som transporterats över vatten. I Sverige ansvarar sjöfarten för merparten av allt gods in och ut ur Sverige. Antalet överförda lastbilar som valde ForSea mellan Helsingborg-Helsingör har ökat från 2017 till 109 000 och godsmängden har ökat från 1 186 000 till 1 224 000 ton under det tredje kvartalet innevarande år, jämfört med 2017. Enligt undersökningar väljer våra företagskunder vår rutt för att få en kortare, grönare och snabbare väg till sin slutdestination.

Miljö- och klimatfrågan är ständigt aktuell och det verkar råda konsensus i landet om att en ytterligare utökad miljövänlig sjöfart måste komma till stånd om vi ska nå en klimatneutral transportsektor senast år 2045. Hur detta mål ska nås är däremot inte fastställt. Det duger inte längre. Framför allt krävs insatser som premierar teknikneutralitet och som utjämnar de skilda förutsättningarna mellan trafikslagen. Idag glöms ofta sjöfarten bort i förmån för väg och järnväg.

Näringen behöver satsa och visa vår höga ambitionsnivå. Ett alternativ för att få till stånd en fossilfri sjöfart är att fasa över sjöfarten till att använda elmotorer i kombination med batterier. Bortsett från de höga investeringskostnaderna pekar de flesta ut batteridriften som det allra mest fördelaktiga alternativet. De miljömässiga fördelarna ses tämligen omgående.

För att fler rederier och fartyg ska våga och klara av att genomföra liknande satsningar så måste de centrala miljösatsningarna även inkludera sjöfarten. Det måste göras en klar skillnad på de som inte satsar på fossilfria transport och oss som investerar för framtiden. Endast då kan vi nå de av riksdagen beslutade klimatmålen och fortsatt vara ett föregångsland inom miljövänliga innovationer och implementeringen av dessa.

Vi har precis inlett vår fossilfria resa men hoppas innerligt att fler vill vara med på färden – för haven och för en klimatneutral transportsektor.

Johan Röstin, vd för ForSea

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Narva värvar ir-tungviktare
  • SVT snor politikreporter från SvD

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram