Handelskammaren: Göteborgs-Posten sätter tonen när Göteborg tar stryk
I två år har Västsvenska Handelskammaren studerat utvecklingen av företagsklimatet i Göteborgsregionen. Metoden går ut på att jämföra rankingar från tidningen Fokus, Svenskt Näringsliv och
I två år har Västsvenska Handelskammaren studerat utvecklingen av företagsklimatet i Göteborgsregionen. Metoden går ut på att jämföra rankingar från tidningen Fokus, Svenskt Näringsliv och SKL. Helhetsbilden som växer fram är att Malmöregionen håller ställningarna, Stockholm klättrar och Göteborgsregionens kommuner tappar i rankingarna.
– Det blir lätt att kommunerna skyller på rankingarna, men har man tre som säger samma sak är det svårare att skylla ifrån.
En del vill koppla Göteborgs dåliga företagsklimat till ett socialdemokratiskt styre. Det gör inte Johan Trouvé.
– Vi konstaterar att det är helheten. Storstäderna har svårt att hävda sig, men kranskommunerna har en helt annan möjlighet att komma högt på rankingarna. I Göteborg ser vi ett entydigt mönster. Det är inte bara staden utan hela regionen som tar stryk. Det tycker vi är anmärkningsvärt. Och det är tragiskt.
– Vi konstaterar att det är helheten. Storstäderna har svårt att hävda sig, men kranskommunerna har en helt annan möjlighet att komma högt på rankingarna. I Göteborg ser vi ett entydigt mönster. Det är inte bara staden utan hela regionen som tar stryk. Det tycker vi är anmärkningsvärt. Och det är tragiskt.
Vad beror det på att Göteborg halkar efter i företagsklimat?
– Det får nästan en professor i psykologi titta på. För det första tror jag att frågan inte har varit i fokus. Nummer två är att det är en industritung region. Då bryr man sig inte om näringslivet. Det rullar på på egen hand, medan andra regioner får kämpa. Det kan förklara varför tjänstemännen är mer myndighetsinriktade än kundserviceinriktade.
Johan Trouvé anser att det ”helt och hållet” är en attitydfråga.
– Kommuner som bestämmer sig, som Trosa, ligger nu i topp-tre på alla rankingar. Habo, som är en landsortskommun och borde klara sig, sticker ändå ut.
Johan Trouvé ser också att den dominerande tidningen Göteborgs-Posten (GP) har en roll i hur företagsklimatet utvecklas.
– Så är det faktiskt. GP är den totalt dominerande tidningen. Det är väldigt svårt att få ut positiva nyheter om västsvenska händelser i näringslivet. Alla säger att det inte ens är någon idé att försöka. Det kommer ändå inte in i GP. De sätter därmed lite av tonen.
Johan Trouvé utvecklar:
– GP drar på att tidningen är granskande och avslöjar den ena kommunala bluffen efter den andra. Det är bra. Men de väger inte upp sina avslöjanden med att berätta om positiva möjligheter. Kenny Genborg är den enda journalisten som skriver om det, men han skriver oftast bara på söndagar.
Och vad är Handelskommarens roll i företagsklimatets utveckling?
– Vi har identifierat dilemmat. Det gör vi kommunerna uppmärksamma på. Jag har träffat många av våra 51 kommuner och påtalat att frågan är viktig och inte får nonchaleras. Så går vi in handfast och säger att vi ska hjälpa till. I kör en pilot i Marks kommun där vi har heltidsanställt två personer för att lyfta kommunen.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.