Vänsterpartiet går till val med parollen "Inte till salu" och syftar då på såväl vinster i välfärden som en stärkt arbetsrätt. Enligt partiets förstanamn till Europaparlamentsvalet Malin Björk går det utmärkt att bygga vidare på samma valplattform som i den inhemska valrörelsen.
– Det handlar om att föra ut våra centrala frågor. Välfärden är vår mest prioriterade fråga och precis som hemma i Sverige är den inte till salu i Europa heller. Nu hotas välfärden av en europeisk centralstyrning och det är en politik som vi måste sätta stopp för, säger Malin Björk.
När Malin Björk idag presenterade valplattformen konstaterade hon också att inte heller arbetsrätten är till salu och att partiet går till EP-val på att avstyra den sociala dumpningen både i och utanför Sverige. Men hon pekar också Bryssels lobbyister som ett problem.
– Idag är svårt för vanliga människor att få inflytande i Bryssel samtidigt som hundratals storföretag kan mobilisera tusentals lobbyister, upprätta kontor och uppvakta parlamentarikerna.
Enligt Malin Björk har det framkommit "hemska exempel" på lobbyrelaterade övertramp.
– Det grövsta exemplet är väl att parlamentariker har fått betalt för att de ska rösta på ett speciellt sätt.
Enligt Vänsterpartiets kommunikationschef Marie Antman kommer kommunikationen kring EP-valet i huvudsak ske via icke-köpta medier som den egna webbplatsen, sociala medier och genom filmer som "är på gång".
Men de som reser med kommunaltrafiken i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer även att få se köpt reklam i form på tunnelbanestationer och bussar. Marie Antman påpekar också att Vänsterpartiet i grunden är ett "aktivistparti", vilket innebär att traditionellt valarbete som att dela ut flygblad och att sätta upp valaffischer alltjämt är en central del i kommunikationen.
I valstrategin i valet till Europaparlamentet kommer Vänsterpartiet att tala om färre frågor än inför riksdagsvalet.
– Till Europaparlamentet försöker vi att koncentrera vårt budskap mer och valfrågorna kommer att handla om vinster i välfärden och att prata arbetsrätt, säger Marie Antman.
Precis som i Vänsterpartiets nationella valkampanj har partiet tagit hjälp av byrån ETC Kommunikation inför Europaparlamentsvalet.
Oscar Örum
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...