• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

20 Sep 2014

”Etablissemangets medier klarar inte SD-bubblan”

I torsdags var jag med i en paneldiskussion om framväxten av företags och organisationers egna kanaler samtidigt som mediebranschen pressas tillbaka. I publiken berättade någon från Ikea att 60 000 hade lyssnat på Ikeas första avsnitt av produktkatalogen som podd.

I torsdags var jag med i en paneldiskussion om framväxten av företags och organisationers egna kanaler samtidigt som mediebranschen pressas tillbaka. I publiken berättade någon från Ikea att 60 000 hade lyssnat på Ikeas första avsnitt av produktkatalogen som podd. Jag tyckte först det lät mycket, men insåg senare att Ikea är en angelägenhet för alla svenskar och därför är siffran snarare låg.
 
Utmaningen för alla företag och organisationer som bygger egna kanaler måste vara att skapa innehåll, ja, ja, det heter content, som är så gångbart att någon skulle vilja betala för det, något som ger ett äkta mervärde. Allt annat innehåll konkurrerar med det övriga gratisutbudet och det är ju som vi alla vet GIGANTISKT. Detta värdefulla innehåll ska produceras effektiv och med rätt frekvens och dessutom marknadsföras så att det hittar en publik. Det är faktiskt ganska snarlikt det journalister och medier håller på med. Det är heller ingen slump att det antal journalister som mediebranschen har gjort sig av med korrelerar med ökningen av anställda på content-byråerna. Lägg därtill att allt fler kommunikationsavdelningar riggar som redaktioner så är tanken inte så långt borta att medier och kommunikationsavdelningar blir ett. När företag och organisationer inte längre hittar journalister och medier som skriver om deras frågor, startar de själva medier. Medierna flyttar in på kommunikationsavdelningarna. Innebär utvecklingen slutet på självständiga medier?
 
Fråga inte mig. Fråga publiken.
 
Det är läsarna och tittarna som avgör om de i slutänden vill finansiera fria medier. Det är också därför, tror jag, som public service står starkare än någonsin. Public service är inte ifrågasatt politiskt. Public service kommer högt i förtroendemätningarna. Public service faller inte offer för jakt på klickmonster och tabloidstuk. Public service finns kvar när alla andra medieprojekt kört i diket.
 
Därför väckte Ekots publicering av nyheten om Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkerssons nätcasinospel starka reaktioner. Nyheten publicerades bara något dygn innan valet skulle avgöras och byggde på känsliga kontouppgifter. Många tyckte tajmingen var fel, varför väntade Ekot till just denna tidpunkten, många, som Carl Bildt och Maria Wetterstrand, tyckte metoden var åt helvete. Jag tycker både metoden och publiceringen var i högsta grad försvarbara. Självklart ska redaktioner publicera uppgifter som de har fått från andra medborgare när de vill. Allt annat är bara första stegen mot Nordkorea.
 
Intressantare är nästan avsaknaden av reaktioner hos Sverigedemokraternas väljare. Tvärtom fick partiet ett betydligt starkare stöd än väntat. Detta trots ett outtröttligt bombardemang från Expressen som med hjälp av Researchgruppen avslöjade den ena SD-näthataren efter den andra.
 
Stockholmspressen slöt upp bakom de politisk korrekta partierna Feministiskt initiativ och Miljöpartiet, Carl Bildt och Björn Ranelind vädjade i Dagens Nyheter, men inget biter på Sverigedemokraternas väljare.
 
Varför? Jag tror det beror på att de misstror etablissemanget medier i en så hög grad att de inte bryr sig om vad som skrivs om deras parti.
 
Dessutom kan de bilda sig den uppfattning de önskar genom att välja kanaler som bekräftar deras egen bild. Etablissemangets medier når inte ut till denna grupp. Det gör inte heller etablissemangets partier, något som kostade Fredrik Reinfeldt valsegern.
 
Vad gör frustrerade organisationer som inte tycker att medier intresserar sig för deras frågor och liv? Startar egna kanaler förstås. Det gör Sverigedemokraterna i form av exempelvis Avpixlat, som garanterat har en betydligt större publik än Ikeas podd. Sverigedemokraterna gör som många andra företag och organisationer som inte når ut, bygger ihop kommunikationsavdelningen med redaktionen.
 
Om fyra år är det val igen. Utmaningen fram till dess för partier och medier är att hitta ett sätt att knacka hål på SD-mediernas och SD-väljarnas gemensamma bubbla och börja föra en dialog med de 13 procent av befolkningen som håller på att bygga sin egna politiska och mediala världsordning.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

bloggar

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2020-04-05, 11:54

”Bonnier borde inte ta emot statsstöd när fria medier behövs som mest”

Bonniers medier tar emot statsstöd när regeringen stärker makten samtidigt som ägarna tar hem miljarder genom en försäljning av Bonnier Broadcasting till statliga Telia. ”Dumsnålt”, tycker Dagens Opinions ansvariga utgivare Rolf van den Brink.  

bloggar
2018-08-02, 05:06

”För vem vajar Regnbågsflaggan?”

Regnbågsflaggan som symbol för HBTQ-rörelsen skapades 1978 i San Fransciso. I dag vajar den under Prideveckan självklart på Stockholms bussar, vid bostäder, utanför Hemköp och hos Utrikespolitiska institutet, för att nämna några få.

bloggar
2018-07-29, 08:17

”Brinnande valrörelse – deja vu från 2014”

Jag brukar tänka på tiden som en spiral. En spiral som för oss tillbaka till samma lägen men på en annan nivå. Eller kalla det deja vu.  

bloggar
2018-07-18, 13:22

Världens största AI-mingel

SAKER MAN SER. Stockholm ordnar världens största konferens inom artificiell intelligens. Helsingfors ståtade med ett kanske något mindre intelligent möte. Men valet av plats för champagneminglet, Vasamuséet, förde tankarna till Socialdemokraternas val av plats för valvakan 2010, Tekniska Muséet.        #faim  #ijcai   

bloggar
2018-04-30, 11:44

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Jag minns Almedalsveckan förra året. Centerpartiet var brännheta och Annie Lööf omnämndes gång på gång som Alliansens egentliga ledare. Annieansen blev det nya samlingsnamnet för de fyra. Nu blåser vindarna åt annat håll- De senaste dagarna har varit hektiska för Annie Lööf.

bloggar
2018-04-15, 14:10

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Hijabuppropet startade 2013 som stöd till alla kvinnor som trakasseras för att de bär hijab. Tanken var att få opinionsbildare att sätta på sig hijab för att visa stöd och solidaritet för kvinnor som bär slöja. Uppropet startade efter att en gravid kvinna i hijab ska ha misshandlats av en främmande man på en parkering i Fagersjö.

bloggar
2018-03-30, 13:41

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

Partiledarna för Sveriges två största partier tonar ner de klassiska konfliktytorna i debatten. Moderaternas Ulf Kristersson talar om vikten av ett vuxet samtal, möjligheten till social rörlighet och om behovet av stora, breda reformer som lägger grunden för nästa 20 svenska år. Socialdemokraternas Stefan Löfven trycker på behovet av överenskommelser över blocken. De tunga analytikerna tar till gal-tan-skalan för att ge en uppdaterad bild över väljarkåren agerande.

bloggar
2018-01-26, 10:27

”Valrörelsen igång och all time low (svt)”

I sedvanlig strategisk stil gick Socialdemokraterna till offensiv runt årsskiftet. Tre av partiledare Stefan Löfvens möjliga efterträdare tycks ha fått göra gesällprov. Det gick så där. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson fick bära in i valrörelsen frågan om hur nyanlända ska förses med svenska värderingar.

bloggar
2017-10-08, 08:59

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

I fredags klockan 12 kallar finansmarknadsminister Per Bolund (mp) och finansminister Magdalena Andersson (s) till presskonferens. På agendan står att att kommentera oppositionens budgetmotioner, så kallade skuggbudgetar. Och det finns en del skugga att sprida ljus över.

bloggar
2016-07-28, 22:05

Sveriges Annonsörer: åldersgräns på sociala medier är omöjligt

– Själv har jag en ganska liberal inställning och är ingen större anhängare av en åldersgräns. Däremot tror jag att det är viktigt att föräldrarna håller koll på och intresserar sig för vad barnen gör, säger Anders Ericsson.

bloggar
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • Veckans Brief: Fackförbundens komstrategier inför…
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd
  • The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället
  • Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram