Sveriges Annonsörer: åldersgräns på sociala medier är omöjligt
– Själv har jag en ganska liberal inställning och är ingen större anhängare av en åldersgräns. Däremot tror jag att det är viktigt att föräldrarna håller koll på och intresserar sig för vad barnen gör, säger Anders Ericsson
– Själv har jag en ganska liberal inställning och är ingen större anhängare av en åldersgräns. Däremot tror jag att det är viktigt att föräldrarna håller koll på och intresserar sig för vad barnen gör, säger Anders Ericsson.
Sveriges Annonsörer lät Novus undersöka saken och det visade sig att drygt 80 procent tyckte det var en bra idé att införa åldersgräns.
– Jag är förvånad över att en så stor majoritet var för åldersgräns. Men det kan bero på att frågan har varit uppe till debatt, bland annat i Almedalen. Gustav Martner (tidigare ordförande i Sveriges kommunikationsbyråer, Komm) tagit tydlig ställning och vill ha tuffare lagar och att tv-direktivet ska gälla även för ociala medier och bloggar.
Varför införs åldersgränsen i Sverige?
– Jag ska inte göra mig till talesperson för beivrarna. Kan det ha att göra med att folk spelar?
Vad får en åldersgräns för sociala medier för konsekvenser?
– Frågan är hur det praktiskt ska gå till? Ska man göra som på spritsajter, intyga hur gamma man är? Det är ju nästan omöjligt. Och varför ska sociala medier ha åldersgräns, när inte traditionella medier har det?
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.