• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

25 Jun 2016

”Läxan av Brexit”

En av de mest alarmerande slutsatserna att dra från Brexit-omröstningen är hur uselt opinionsmätningarna fungerade. Opinionsmätningarna under sista veckan pekade på Bremain, stanna kvar i EU, och fick investerarna att hålla sig kvar på aktiemarknaden. Börskurserna steg under den sista veckan. Oddsen för Brexit ökade. De brittiska opinionsinstituten klarade inte av att förutse Brexit, vilket inte påverkade bara investerare och vadslagare, utan förstås även aktörerna som drev kampanjerna.

En av de mest alarmerande slutsatserna att dra från Brexit-omröstningen är hur uselt opinionsmätningarna fungerade. Opinionsmätningarna under sista veckan pekade på Bremain, stanna kvar i EU, och fick investerarna att hålla sig kvar på aktiemarknaden. Börskurserna steg under den sista veckan. Oddsen för Brexit ökade. De brittiska opinionsinstituten klarade inte av att förutse Brexit, vilket inte påverkade bara investerare och vadslagare, utan förstås även aktörerna som drev kampanjerna. En parallell är riksdagsvalet 2014 då Miljöpartiet trodde på opinionsmätningarna och att det befann sig i krig om tredje platsen bland partierna med Sverigedemokraterna. Valresultatet visade att Sverigedemokraterna nådde 12,9 procent och Miljöpartiet  6,9 procent.  Då som i Brexit-kampanjen togs felaktiga beslut på grund av felaktiga opinionsmätningar. Opinionsmätningar i alla fall i Sverige och Storbritannien tycks ha svårt att korrekt mäta väljare som röstar mot etablissemang och mot förändring, i vilket invandring är en del. Det undergräver förtroendet för opinionsmätningar och opinionsbildare som driver kampanj måste på allvar fundera på nya sätt att mäta opinionslägen eller i alla fall räkna med avvikelser i de befintliga.
 
I både Brexit och svenska valet ställdes ett fungerande system mot ett ofärdigt, ovisst system och det systemet som bevisligen fungerade i stort sett väl, förlorade. Hur de rödgrönas politik skulle utformas och vilka som skulle styra var inte givet vid valet 2014. Vem som ska leda Storbritannien i dag och vilken politik som ska föras och vilken landets roll utanför EU är heller inte givet. I båda fallen kastade sig majoriteten av väljarna ut sina länder i det okända. För väljarna kan det handla om att det oväsentligt vilket fjärran maktepicenter som styr, proteströster mot ett etablissemang och förstås om hårt skrämselkampanjande från utmanarsidan om hur dåligt det går för landet, som Socialdemokraternas Sverige-går-sönder-kampanj i valet 2014.
Läxan som kan dras av det är att det inte räcker med att visa upp ett fungerande system. Det krävs mer. Förmodligen:
* ge hopp till alla som inte känner sig sedda.
* konkretisering bortom slogans som ”Bygga Sverige starkare”, traditionell reklam funkar inte som förut.
* vara lokal och global på samma gång.
* hitta rätt influerare, hur många av pensionärerna som röstade för Brexit brydde sig om att David Beckham förespråkade Bremain?
* hitta sätt att slå sönder den skrämselpropaganda som är så enkel för så många aktörer att trycka ut i Sociala medier. Förstås handlar det om att ge väl valda motbilder och då kanske inte visa en thai-kiosk som exempel på lyckad integration, som Moderaterna gjorde 2014. 
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

bloggar

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2020-04-05, 11:54

”Bonnier borde inte ta emot statsstöd när fria medier behövs som mest”

Bonniers medier tar emot statsstöd när regeringen stärker makten samtidigt som ägarna tar hem miljarder genom en försäljning av Bonnier Broadcasting till statliga Telia. ”Dumsnålt”, tycker Dagens Opinions ansvariga utgivare Rolf van den Brink.  

bloggar
2018-08-02, 05:06

”För vem vajar Regnbågsflaggan?”

Regnbågsflaggan som symbol för HBTQ-rörelsen skapades 1978 i San Fransciso. I dag vajar den under Prideveckan självklart på Stockholms bussar, vid bostäder, utanför Hemköp och hos Utrikespolitiska institutet, för att nämna några få.

bloggar
2018-07-29, 08:17

”Brinnande valrörelse – deja vu från 2014”

Jag brukar tänka på tiden som en spiral. En spiral som för oss tillbaka till samma lägen men på en annan nivå. Eller kalla det deja vu.  

bloggar
2018-07-18, 13:22

Världens största AI-mingel

SAKER MAN SER. Stockholm ordnar världens största konferens inom artificiell intelligens. Helsingfors ståtade med ett kanske något mindre intelligent möte. Men valet av plats för champagneminglet, Vasamuséet, förde tankarna till Socialdemokraternas val av plats för valvakan 2010, Tekniska Muséet.        #faim  #ijcai   

bloggar
2018-04-30, 11:44

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Jag minns Almedalsveckan förra året. Centerpartiet var brännheta och Annie Lööf omnämndes gång på gång som Alliansens egentliga ledare. Annieansen blev det nya samlingsnamnet för de fyra. Nu blåser vindarna åt annat håll- De senaste dagarna har varit hektiska för Annie Lööf.

bloggar
2018-04-15, 14:10

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Hijabuppropet startade 2013 som stöd till alla kvinnor som trakasseras för att de bär hijab. Tanken var att få opinionsbildare att sätta på sig hijab för att visa stöd och solidaritet för kvinnor som bär slöja. Uppropet startade efter att en gravid kvinna i hijab ska ha misshandlats av en främmande man på en parkering i Fagersjö.

bloggar
2018-03-30, 13:41

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

Partiledarna för Sveriges två största partier tonar ner de klassiska konfliktytorna i debatten. Moderaternas Ulf Kristersson talar om vikten av ett vuxet samtal, möjligheten till social rörlighet och om behovet av stora, breda reformer som lägger grunden för nästa 20 svenska år. Socialdemokraternas Stefan Löfven trycker på behovet av överenskommelser över blocken. De tunga analytikerna tar till gal-tan-skalan för att ge en uppdaterad bild över väljarkåren agerande.

bloggar
2018-01-26, 10:27

”Valrörelsen igång och all time low (svt)”

I sedvanlig strategisk stil gick Socialdemokraterna till offensiv runt årsskiftet. Tre av partiledare Stefan Löfvens möjliga efterträdare tycks ha fått göra gesällprov. Det gick så där. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson fick bära in i valrörelsen frågan om hur nyanlända ska förses med svenska värderingar.

bloggar
2017-10-08, 08:59

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

I fredags klockan 12 kallar finansmarknadsminister Per Bolund (mp) och finansminister Magdalena Andersson (s) till presskonferens. På agendan står att att kommentera oppositionens budgetmotioner, så kallade skuggbudgetar. Och det finns en del skugga att sprida ljus över.

bloggar
2016-07-28, 22:05

Sveriges Annonsörer: åldersgräns på sociala medier är omöjligt

– Själv har jag en ganska liberal inställning och är ingen större anhängare av en åldersgräns. Däremot tror jag att det är viktigt att föräldrarna håller koll på och intresserar sig för vad barnen gör, säger Anders Ericsson.

bloggar
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Tidigare DI-medarbetare: Peter Fellman är svensk…
  • Prime ska bli spetsigt – erbjudanden och tjänster försvinner
  • Liberalerna har hittat en ny partiledare
  • Liberalernas partiledar-pressträff skjuts upp
  • Tidigare M-minister till Rud Pedersen

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram