– Vi har betalt för ett veckopass, men vi får inga pengar tillbaka, säger Gustav Martner.

Vad tycker du om det?
 – Det är uppenbart att klimatet och framtidsfrågorna för branschen mest används för att tjäna pengar.

Är det lågt i tak på Cannes Lions?
 – Det finns ju ingen genuin önskan att lösa klimatfrågor här. Det finns bara en ’trend’ som måste representeras. Klimatfrågan är en ’trend’. Så den ska pratas lite om, gärna av de som varit högst delaktiga i att skapa enorma onödiga utsläpp. Sen fortsätter alla som förut. Här är i princip likadant som för 15 år sen. Bara varmare.

Gustav Martner, har tidigare jobbat som managing director på byrån Crispin Porter + Bogusky och vunnit flera priser i Cannes Lions för bland annat biltillverkare och flygbolag gick i måndags upp på scenen under en invigningsceremonin och berättade att 300 priser har delats ut i Cannes Lions sedan Parisavtalet skrevs till produkter som Greenpeace listar som skadliga för klimatet.

Hur kändes det att gå upp på scenen?
 – Det är klart att det är lite nerver inblandade i att göra något sådan. Men det handlar om motivation. Det hade känts jobbigare att inte göra något, med tanke på hur sjukt det är att man låter byråer som har hjälpt lobbyorganisationer att sprida klimatförnekelse att sitta och prata om hållbarhet medan fåglarna faller döda från himlen. Då lugnar sig pulsen och då tänker man ’fan det är bara att gå upp och säga det’.

Gustav Martner berättar att det var en hel del förberedelse före aktionen.

– Det krävdes en del arbete för att få en sittplats längst framme där det är reserverat, det står ju en trevlig herre med kostym i varje trappa.

Hur kändes reaktionerna?
 – Det kändes som att det fanns ett stöd i publiken. Folk applåderade. Samtidigt kan de ju ha applåderat ordföranden för att han fick bort mig, säger Gustav Martner och lägger till:

– Av sociala medier att döma finns ett enormt stöd även bland många i branschen, jag har sett uttryck som ’long due Cannes Lions’.

Reaktionerna i sociala medier tycker han var ”oväntat starka”.

– Jag tror att folk ser att det inte var något clown-trick. Det är ganska seriöst att lämna tillbaka ett guldlejon som många kämpar så hårt för. Och att det kändes som att vara förlorare att få ett pris för en kampanj för en dieseldriven bil. Jag tror att många ser det. Men när man byter sida får man också kritik.

Gustav Martner samåkte ”självklart med tre aktivister i en lånad elbil” till Cannes. Men frågan hur branschen flyger till och från reklamfestivalen, vill han inte göra något nummer av.

– I den senaste IPCC-rapport nämndes reklambranschens ansvar för de stora reklamkampanjer som medvetet skiftar ansvar från dem som har makt och pengar till den individuella konsumenten. Det är ett av de stora hindren och distraktionerna i klimatarbetet.