UPPDATERAD. Svenska Dagbladet har till skillnad från Dagens Nyheter sin betalvägg uppe även under coronakrisen. Nu kliver premiummärket Audi in och bjuder på en gratisläsning.

Budskapet är: ”Audi öppnar sajten åt dig och bjuder just nu på obegränsad läsning av SvD:s kvalitetsjournalistik. Helt gratis under ditt besök. Keep distance. Stay together.”

Tanken är att Audi låser upp Svenska Dagbladets sajt för icke-prenumeranter under ett besök.

Kampanjen har tagits fram av Schibsted Brand Studio i samarbete med mediebyrån PHD.

Vad ska kampanjen leda till, hur ska den konvertera?
 – Vi vill bidra med sprida budskapet om vikten av att följa riktlinjerna från myndigheterna samtidigt som Audi har en närvaro. Det är en av flera kampanjer på samma tema, mejlar Madeleine Kjessler, marknadschef på Audi.

Ni kommer att möta läsare som inte anser sig har råd att ta en prenumeration på SvD, hur rimmar det med er målgrupp?
 – Jag förstår inte riktigt frågan. Audi finns dessutom i olika prisnivåer, både som nya och begagnade.

Kan du berätta lite mer om affärsupplägget med SvD, det känns ju lite som om ni finansierar deras marknadsföring?
 – Det är inte en tid där man mäter vanliga kpier utan där vi alla bör samverka till att sprida information med hög trovärdighet och göra livet så bra som möjligt i dessa svåra tider.  Audi får även synlighet i ett annorlunda sammanhang.

Skulle ni kunna tänka er något liknande, att till exempel McDonalds eller Ica bjuder sina kunder på en dags körning i en Audi, alltså att ni lånar ut ert varumärke till någon annans affär?
 – Vi har ingått ett samarbete för att göra det möjligt för flera människor att ta del av information och journalistik. Vi har gjort en rad liknande upplägg under covid-19 utbrottet där vi bland annat har live-sänt evenemang från vårt showroom Audi Studios. Två exempel är artisten Svea som har sänt en livekonsert och där Pontus Frithiof lagat mat. Det är liknande upplägg där vi gör det möjligt för fler att ta del av konsert och matlagning. Vi har fått mycket fin feedback att vi gjort dessa insatser, berättar Madeleine Kjessler, och vidare:

– Våra återförsäljare bidrar också på olika sätt. Ett fint exempel är vår återförsäljare Berners i Östersund som har lånat ut elbilar till det lokala destinationsbolaget i projektet ”Shoppingakuten”, där de hjälper äldre att handla mat och även hämta ut receptbelagd medicin, vilket är väldigt populärt.