Sveriges Annonsörers utmärkelse i effektiv reklam är avgjord. Åkestam Holst kammande hem flest vinster på byråsidan medan Apotek Hjärtat vann mest bland uppdragsgivarna. Här är alla vinnare. Endast reklambyråer blev vinnare.

Totalt delades 25 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt.

byråer med flest watt
Åkestam Holst  600W
Nord DDB 425W
Garbergs 350W
Brand Union 100W

uppdragsgivare med flest watt
Apotek Hjärtat 325W
Ramboll 250W
McDonalds 175W
AFRY, Barncancerfonden, Bregott, Pressbyrån, Vattenfall 100W


alla vinnare i 100-wattaren 2020

företag
100-watt, Happy Commuter, Ramboll, Garbergs

strategisk design
100-watt, Sammanslagningen av ÅF och Pöyry, AFRY, Brand Union
75-watt, Mentimeter – Visuell identitet, Mentimeter, Bold
50-watt, Froosh – It’s Just Fruit, Froosh, Super Tuesday

100-fattaren
100-watt, Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst
75-watt, Kommunikationskonceptet: Dear Condom, RFSU AB, Radon Creative

konsument singel
100-watt, Lussedräkten, Pressbyrån, Åkestam Holst
75-watt, För Erica, McDonald, Nord DDB
50-watt, Defy Damage Experiment, Joico, Yo Adrian

employer branding
100-watt, Happy Commuter, Ramboll, Garbergs

samhällsansvar & ideellt
100-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs
75-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst
50-watt, A Hard Pill To Swallow, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst

konsument multi
100-watt, Stora nog att göra skillnad 2019/2020, McDonald’s Sverige, Nord DDB
75-watt, The No Show Room, Volkswagen, Nord DDB
50-watt, Djuränklingar, Fonus, New Normal

långsiktigt
100-watt, Bregottfabriken, Bregott, Åkestam Holst
75-watt, Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst
50-watt, Tack för att ni tar hand om oss, KPA Pension, Bloomy Ideas

100-tyckaren svenska folket tycker till (via Kantar Sifo)
spontan
ICA

hjälpt
Systembolaget