
tobaksreklamen ökar
A Non Smoking Generations nya medierapport, baserad på en Meltwater-analys, visar att betald reklam för vitt snus i sociala medier har ökat markant under 2021. Dessutom har nya varumärken lanserats och fått stor exponering. Varumärkena Lyft, Loop och Volt har marknadsförts via 181 Instagram-inlägg i samarbete med 34 influencers till ett uppskattat värde av 11,8 miljoner kronor och en räckvidd på 4,3 miljoner. Det råder inga tvivel om att denna reklam når ut till unga. Vår Novusrapport från 2021 visar att en av fem unga ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter. För att stoppa denna utveckling krävs politiska åtgärder, men även reklam- och mediebranschen kan göra skillnad genom att ta avstånd från tobaksindustrin.
ungas tobaksbruk ökar
Färsk statistik från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning indikerar att reklamen har haft effekt. Snusandet bland unga har nästintill fördubblats det senaste decenniet. 37 procent av tjejerna i gymnasiet har använt vitt snus, och 36 procent av dessa hade inte använt någon tobaksprodukt tidigare. Innan reklamen i sociala medier regleras är det extra viktigt att den vuxna allmänheten inser allvaret och agerar för att skydda barn från nikotinberoende.
nikotin utan tobak?
Genom att kalla nya nikotinprodukter för ”tobaksfria” – trots att nikotinet framställs av tobak – har industrin lyckats kringgå tobakslagen. Dessa nya produkter är ännu helt oreglerade och under flera års tid har företagen kunnat locka minderåriga genom smaktillsatser, design och reklam i sociala medier. I mars ska regeringen presentera en proposition för hårdare reglering av nya nikotinprodukter, som ska behandlas i riksdagen före sommaren. För att påverka politikerna att fatta rätt beslut kan media belysa tobaksindustrins strategier för att rekrytera framtida kunder bland barn. Influencers kan ta ansvar genom att utesluta all tobaksreklam från sina kanaler.
dold reklam
Utöver reklam i sociala medier avslöjar medierapporten att tobak marknadsförs indirekt i redaktionella medier. En kvalitativ analys av artiklarna som publicerades under första halvåret 2021, där tobak var huvudämnet, visar att tobaksföretagens ekonomiska vinster och utveckling på börsen fick stor exponering. Cirka 23 procent av 490 artiklar handlade om ekonomi, jämfört med 0,8 procent om miljö och hållbarhet. Denna rapportering fungerar som dold reklam och framställer tobaksindustrin som en viktig del av samhällsekonomin, när tobak i själva verket ger upphov till omfattande kostnader och hotar en långsiktigt hållbar utveckling.
en hållbar framtid?
Medierapporteringen om tobakens hållbarhetseffekter har fortsatt varit nästintill obefintlig. Frekvent uppmärksammas andra industriers klimatpåverkan och arbetsvillkor, men den industri som säljer en icke-livsnödvändig – men livsfarlig – produkt undkommer svensk medias kritiska granskning. Detta bidrar sannolikt till allmänhetens låga kunskap om tobak bortom rökningens hälsorisker. Vår senaste Novusrapport visar att få känner till hur nikotin framställs, samt att tobak odlas med barnarbete och skogsavverkning som följd. När vi förmedlade denna kunskap till unga under hösten 2021 uppgav 97 procent att de hade tagit del av argument för att avstå från tobak. Genom att granska tobaksindustrins hållbarhetseffekter kan media stärka incitamenten för både allmänhet och politiker att ta avstånd från tobaksindustrin samt dess skadliga produkter.
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Vill du vara en nyckelperson i att stärka kommunikationen för Sveriges läkarförbund och skapa värde för våra medlemmar? Har du erfarenhet av webbutveckling och medlemsvård med fokus på att skapa relevant innehåll i olika kanaler? Drivs du av att bidra till verksamhetens utvecklingsarbete för fler och nöjdare medlemmar? Om du dessutom trivs med att växla mellan strategiskt och operativt arbete är det här jobbet för dig. Din roll Som kommunikationsstrateg kommer du att arbeta med att utveckla, planera, koordinera och integrera förbundets kommunikation, med fokus på medlemskommunikation, internkommunikation och webbutveckling. Genom att du har fokus på webb och medlemskap kommer du att spela en viktig roll i att utveckla och optimera förbundets digitala kommunikation. Du kommer att vara ansvarig för att driva och utveckla vår webbplats, våra digitala plattformar och arbetet med medlemsinformation och medlemsengagemang. Rollen förutsätter att du ser när, var och hur Läkarförbundet kan synliggöra vårt medlemserbjudande och stärka organisationen med hjälp av internkommunikation och förändringskommunikation. Du behöver också vara en van skribent som kan producera egna texter och anpassa innehåll för relevanta kanaler och sammanhang. För att bli framgångsrik i rollen är dina personliga egenskaper viktiga. Du är bra på relationer och interagerar på ett smidigt sätt med kollegor, förtroendevalda och externa aktörer. Du känner igen dig själv i ord som lyhörd, snabb och flexibel. Som person är du prestigelös och trygg i din profession och kavlar upp ärmarna där det behövs. Exempel på arbetsuppgifter leda, samordna, planera och producera relevant och engagerande innehåll på webb och...