Centerpartiet valspurtar vid järnvägen och hos TCO och Saco
Centerpartiet försökte göra sin version av SDs omtalade tunnelbanekampanj från 2015 då partiet på knackig engelska bad om ursäkt för röran och tiggeriet i Sverige och påpekade att regeringen inte gjorde sitt jobb.
Centerpartiet ville i stället välkomna till ”Beautiful Stockholm” och berätta om att staden blomstrar för att den är öppen trots att den baktalas av ”anti immigrant extremists”. Men detta sade SL nej till. Landstingets trafikbolag vill inte se en situation där resenärer försöker riva ner reklamen.
Däremot har Centerpartiet fått ja från det statliga bolaget Jernhuset till att klä in centralstationerna i Malmö, Göteborg och Stockholm i grönt och göra reklam för partiet i valets slutskede.
Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson berättar:
– Vi har gjort det förut och fått väldigt bra resultat. Det är mycket folk som passerar de tre centralstationerna varje vecka. Det är en bra målgrupp för oss, tågresenärer, när vi driver frågan om mer tåg, säger han och lägger till:
– Sedan binder vi ihop det med resten av spurtkampanjen. Vi vill som alla andra vinna så många väljare som möjligt.
Vid förra valet fattade en tredjedel av väljarna sitt slutliga beslut sista veckan, och det gällde i än högre grad C-väljare. Michael Arthursson räknar med en liknande utveckling i år. En studie visar att Centerpartiet kan ha väljare att hämta bland medlemmarna i Saco och TCO.
– Vi ska göra extra insatser så att de som sympatiserar med oss också verkligen röstar på oss.
Hur ska då Centerpartiet nå väljarna i sluttampen?
– Dels gör vi generella reklaminsatser i TV4 och utomhus. Vi räknar med att nå 1,5 miljoner väljare direkt med genom samtal och riktade utskick. Jag har varit aktiv sedan 70-talet, men aldrig sett så många centerpartister vara ute och knacka dörr. Vi har även digital dörrknackning.
Hur ser du på valrörelsen så här i slutskedet?
– Vi märker att det finns ett intresse för oss bland väljarna, men man har svårt att bestämma sig.
Varför har väljarna svårt att bestämma sig?
– Det här är den första valrörelsen sedan andravärldskriget där det inte finns en tydlig uppsättning socialdemokrater och borgerliga. Nu är alla inställda på att det kommer att bli komplicerat, då blir väljarna ännu mer osäkra på hur de ska lägga sin röst.
Vad säger ni till de osäkra väljarna?
– Vi säger vad vi står för. Vi vill ha en alliansregering och vi kommer inte att samarbeta med SD. Det är också ett viktigt besked. SD har vuxit men det är också många som inte vill att de ska få inflytande över regeringen. Bara 8 procent av Centerpartiets väljare tycker att vi ska stödja oss på SD.
Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna beskyller varandra för att ljuga och SD-ledaren Jimmie Åkesson tycks inte ha full koll på vad som står i partiets dokument. Hur påverkar det valrörelsen?
– SD har varit vana att komma undan med att vara en underdog och ha ett väldigt flyt och inget har bitit på dem. Nu verkar det vara lite svajigare och det kan få en och annan väljare att tänka till. Debatten mellan Carl Bildt och Jimmie Åkesson gav en hel del frågetecken till dem som tänker rösta på SD om deras linje att lämna EU är genomtänkt. När de får prata om andra saker än invandrarfrågor har det inte så mycket på fötterna.
Ser du någon X- eller Trump/Brexit-faktor?
– En dramatisk händelse av något slag kan alltid ändra bilden. Före sommaren var det många som trodde att det skulle vara lag & ordning och migration som skulle vara de viktigaste frågorna. Vi fick en het sommar med svår torka och då kom miljö- och landsbygdsfrågorna, som har dominerat. Nu är det ingen fråga som riktigt dominerar.
Kan SD vara underskattade även denna gång?
– Jag har mycket kontakt med opinionsinstituten. De säger att det svårare och svårare att mäta opinionen. Förra gången underskattades SD. Det var mer skämmigt att rösta på dem då. Nu stoltserar många med att de röstar på SD.
Varför lyfter inte Moderaterna?
– Olika partier går fram i vågor. Förra året hade vi en våg och många trodde att vi hade peakat för tidigt. Det hänger ihop med Alliansen. I slutspurten behöver vi (Alliansen) visa att vi är ett samkört och kraftfullt regeringsalternativ. Vi behöver steppa upp och visa att vi verkligen vill ha en Alliansregering, säger Michael Arthursson och lägger till:
– Alliansen har lagt fram en gemensam reformagenda som inte är lika omfattande som ett valmanifest. Men vi har ändå över 100 gemensamma åtgärder och det kan ingen annan visa upp och jag tror att vi har möjlighet i slutdebatten i SVT.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.