Det två tobaksbolagen Snusbolaget och Northerner slår ihop sina portionspåsar och bygger ett nytt varumärke.

Snusbolaget och Northerner fusionerar till Haypp Group. De anser sig vara ”världens ledande återförsäljare av All White produkter och portionssnus”.  Försäljningen sker via e-handel.

Affären sker som ett förvärv via emission. Efter affären är Haypp Groups fem största ägare:

Patrik Rees via bolag, 32,2 procent

Grundarna Linus Liljegren och Henrik Nordström via bolag, 21,4 procent

Frank Svandal och bröderna Orvelin (på Northerner), 12,2 procent

Gavin O’Dowd, 8,4 procent

Ebusiness partner Norden, 6,1 procent

Vd för bolaget blir Gavin O’Dowd, medan Anders Signell har ansvar för marknadsföringen.

Några byråer tycks det inte vara aktuellt med.

”Vi har under de senaste två åren anställt upp Sveriges starkaste kommersiella team på Kungsgatan 27 med 50 medarbetare. Inget annat svenskt e-handelsföretag har ett starkare inhouse team”, skriver kommunikationschefen Markus Lindblad i ett mejl.

 Hur ska ni marknadsföra den nya konstellationen?
Vi måste vara i nära dialog med våra konsumenter, med våra leverantörer, med myndigheter, politiker och journalister. Vi samverkar eftersom det är så vi förankrar och förklarar vår tro och skapar förståelse”.

Markus Lindblad utvecklar:

”Först och främst måste vi vara på konsumentens sida. Vi strävar efter högsta kvalitet i konsumenternas upplevelse av oss. Det handlar inte bara om pris och produkt utan också om att tillhandahålla fantastisk service och information och alltid representera våra kunder i det offentliga samtalet”.