• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

17 Feb 2020

Ledamöter rasar över Konsumentverkets process mot e-snushandlare

DEBATT. Konsumentverket ”tycks bortse från vem som är lagstiftare” när myndigheten väcker talan i marknadsdomstolen mot e-handlare (Snusbolaget) i ”direkt konfrontation med riksdagens beslut”. Det skriver Lars Hjälmered (m) ordförande i näringsutskottet och Helena Lindahl (c) ledamot i näringsutskottet.

DEBATT. Konsumentverket ”tycks bortse från vem som är lagstiftare” när myndigheten väcker talan i marknadsdomstolen mot e-handlare (Snusbolaget) i ”direkt konfrontation med riksdagens beslut”. Det skriver Lars Hjälmered (m) ordförande i näringsutskottet och Helena Lindahl (c) ledamot i näringsutskottet.

Det är drygt ett år sedan riksdagen gav regeringen uppdraget att ta fram ett lagförslag som inte diskriminerar e-handeln vad gäller regler för marknadsföring av snus. Under tiden driver tillsynsmyndigheten saken på egen hand och väcker nu talan mot e-handlare. Förfarandet är i direkt konfrontation med riksdagens beslut och tycks bortse ifrån vem som är lagstiftare i Sverige.

I arbetet med att ta fram en ny lag om tobak och liknande produkter ville regeringen att regelverket för vad som ligger under marknadsföring skulle skärpas ytterligare. Tobaksvaror skulle visserligen fortsatt vara tillåtet att säljas men under strikta förhållanden – fysiska butiker skulle tillåtas undantag under villkor att produkterna inte framställs som uppsökande, påträngande eller uppmanar till köp. Webbutiker skulle inte tillåtas använda samma reglering som fysiska butiker, utan endast neutrala varu- och prislistor.

Anledningen till varför e-handeln skulle negativt särregleras i förhållande till fysisk butikshandel är lite höljt i dunkel. Riksdagen såg här allvarliga, principiella problem med regeringens lagförslag som riskerade att inskränka näringsfriheten, hota konkurrensneutralitet mellan online- och offlinehandeln och försvåra för e-handeln, vilket skulle skicka märkliga signaler både till svenskt näringsliv och omvärlden.

Våra partier har tillsammans yrkat på förbättring av folkhälsan genom att förebygga att människor börjar röka eller få fler att sluta. Utgångspunkt är att individer alltid har ett eget ansvar för sina beslut. För oss är det också viktigt att de medel som används för att stärka folkhälsan inte riskerar att generera problem för andra politikområden eller för rättsordningen i såväl Sverige som EU. En bra tumregel är att utgå ifrån förslag som bygger på likabehandling och teknikneutralitet. Det underlättar för företag och människor att planera och investera i verksamheter eftersom det tenderar att gynna förutsebarheten.

Riksdagen förkastade alltså regeringens förslag och uppmanade den att återkomma med ett nytt sådant i linje med vad som beslutats. Samtidigt bestämde riksdagen att gällande regler för marknadsföring skulle överföras till den nya lagen. Ärendet bereds nu i regeringskansliet parallellt med att tillsynsmyndigheten och KO väcker talan mot ett enskilt snusföretag som bedriver handel på internet. Detta sker utifrån en tolkning av regelverket som står i direkt strid med vad riksdagen uttryckligen har bestämt. Ändå driver nu rättstillämpningen den politiska majoritetsviljan till att avgöras i domstol.

Vi kan inte ha en ordning som innebär att en myndighet går emot riksdagens beslut och tilldelar sig själv makten att inskränka näringsfriheten för företag. Samma marknadsföringsregler ska gälla oavsett försäljningskanal. Det är därför angeläget att regeringen så snart som möjligt kan presentera ett nytt lagförslag som tar sin utgångspunkt i likabehandlingen av företag. Vi behöver säkerställa möjligheten för ökad konkurrens mellan handelsplatser på lika villkor. Vi måste även se till att värna den ordning som ligger till grund för lagstiftningsprocessen så som den är beslutad av riksdagen.

 

Lars Hjälmered (m), ordförande i näringsutskottet

Helena Lindahl (c), ledamot i näringsutskottet

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-15, 08:19

”Bygger din marknadsföring på insikt – eller illusion?”

Sam Jahanfar, vd och grundare på byrån Rule ifrågasätter siffrorna som används som underlag och utvärdering av marknadsföring och då inte minst i e-handeln. Han pratar ”glädjesiffror” och ”falsk trygghet”.

debatt
2025-09-15, 06:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-08-26, 08:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-07-31, 10:27

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

debatt
2025-07-26, 11:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
2025-07-04, 06:28

”Välkommen som ny arbetsmarknadsminister, Johan Britz”

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef och Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega välkomnar Sveriges nya arbetsmarknadsminister Johan Britz med förslag på fyra reformer.

arbetsmarknaddebatt
2025-06-27, 16:58

”Ebba Busch kan ta striden med militären om vindkraften”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Näringsminister Ebba Busch och Kristdemokraterna har en möjlighet att ta en position genom att ta strid med militären om vindkraften.

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-27, 09:41

”V kan visa att vanliga arbetare drabbas värst när klimatet ändras”

Vänsterpartiet har inför de senaste valen hamnat högst i stora miljöorganisationers rankingar, men i praktiken är det sedan helt andra frågor partiet har valt att ta strid för. Många klimatengagerade minns också hur partiet utlovade Sverigepriser på fossila drivmedel och ville stoppa ny elöverföring mellan Sverige och omvärlden, och hur den tidigare klimatpolitiska talespersonen Jens Holm lämnade uppdraget i protest mot partiets politik. Vem som nu har uppdraget är det få som vet, och det är oklart i vad mån partiet backat från sina tidigare ur klimatperspektiv så negativa löften eller om de fortsatt gäller – och om partiledningen vid nästa prishöjning på el eller drivmedel kommer med något liknande igen. Väljarframgångarna i EU-valet handlade nog inte enbart om Jonas Sjöstedt som folkkär person utan också om hur han starkt profilerade klimatfrågan. Det kan visa vägen framåt för partiet, som skulle kunna ha hög trovärdighet i att konkretisera det ofta vagt hållna begreppet klimaträttvisa. Här finns definitivt en berättigad kritik av hur lite av de många miljarderna för den gröna omställningen som kommit de mindre bemedlade till godo. Alltifrån elbilspremier till solcellsstöd gagnar de som redan har det gott ställt, medan kollektivtrafiken blivit dyrare och begagnade elbilar knappt går att uppbringa i Sverige längre. Därtill kan Vänsterpartiet med trovärdighet visa hur det är vanliga arbetare som drabbas värst när klimatet ändras, både i Sverige och utomlands med den internationella solidaritet som vänstern akut behöver omprofilera för att den inte ska vara en allvarlig black om foten. En sådan profilering skulle...

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-26, 16:08

”Elisabeth Svantesson tycks aldrig tröttna på att posera vid en bensinmack”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tror att en ny klimatpolitik kan locka lättrörliga väljare till Moderaterna.

almedalen 2025debattval 2026
2025-06-26, 08:47

”Energifrågan grunden för Magdalena Andersson(s) regeringsbildning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. För Socialdemokraternas del kan energipolitiken bli knäckfrågan för att få till en regering.

almedalen 2025debattval 2026
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Sex nya i SDs styrelse
  • SD-styrelsen avslår nästan alla motioner inför landsdagarna
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • M-ledamoten om Stegras bjudning

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram