Linnéa Claeson har ifrågasatts från flera håll. Det handlar bland annat om huruvida hennes inlägg på instagramkontot @assholesonline är trovärdiga. Har Linnéa Claeson verkligen råkat ut för alla sexuella trakasserier som hon ger en bild av, är en frågorna som har diskuterats.

I går kväll gav hon svar på tal i en artikel i GP där hon delvis medgav att fel har begåtts.

Veckans Brief pratade förstås med Adidas som använder Linnéa Claeson som influerare.

Hur ser ni på att Linnéa Claesons trovärdighet granskas?
 – Vi har inget problem med att personer vi jobbar med är granskade så länge tonläget är rimligt och argumenten är sakliga. Det har vi inga problem med. Vi tycker att Linnea är en viktig röst och hon står för bra grejer och kämpar för viktiga saker. Vi har många gemensamma värderingar, säger Henrik Hallberg, pr-chef för Adidas i Sverige.

När det gäller trovärdighet hos influerare ni jobbar med, som Linnéa Claeson, var drar ni gränsen?
 – Det är svårt att gå och bedöma enskilda fall, men det är klart att varumärken drar en gräns när det kommer till direkta felaktigheter och olagligheter eller vad det kan vara.  I dagsläget har det inte kommit något som på felsidan för att vi ska tycka att samarbetet ska avslutas.

Henrik Hallberg lägger till:

– Vi vet att Linnéa kan var obekväm. Det finns flera i Adidas värld, globalt, som kan anses obekväma, men där vi ändå har valt att stå för samarbetet.