The Drum listar tre bortglömda ”regler” marknadsförare bör ta upp och följa för att förbättra kundkommunikationen.
MARKNADSFÖRINGSKANALERNA MÅSTE SYNKA
Genomslaget kommer genom synergieffekterna som uppstår när kanalerna används som komplement till varandra, snarare än att fungera som enskilda kommunikationskanaler med olika budskap. Genom anpassad paketering kan kampanjen få ett större genomslag genom att vikta kanalernas styrkor.
MÄT INTE EFFEKTIVITET ENBART PÅ RESULTATET FRÅN KAMPANJEN I MEDIEKANALEN
Mätningen av marknadsföringen måste innehålla mer än de traditionella kpierna från den valda kanalen för kampanjen. För att mäta resultatet krävs ytterligare analys vilket inkluderar:
* Datadriven analys av genomslag och vad det inbegriper
* Kvalitativ analys av påverkan på kunder
IDENTIFIERA DE KORTSIKTIGA BEHOVEN MEN PLANERA LÅNGSIKTIGT
Kanalerna som målgrupperna befinner sig i skiftar ständigt. Nya sociala medier växer fram och traditionella kanaler som linjär-tv konsumeras mindre av de yngre och mer av de äldre. Vikta de relevanta kanalerna för målgruppen men skapa utrymme för förändring i användarbeteende.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...