Hotellkedjan Scandic lanserar en podd i sex avsnitt där experter diskuterar konsten att genomföra ett möte.

I slutet av 2017 lanserade Scandic ett nytt möteskoncept med mat, utrustning och mötesrådgivare. Som ett nästa steg i rollen som mötesexpert lanserar Scandic Mötespodden, där experter kommer diskutera ämnen som mötestekniker, agilt arbetssätt, workfulness och digital hygien.

– Vi är en av de största på möten, konferenser och event och även om utrustning, lokal och mat är viktigt så är det just möten mellan människor som avgör hur mötet faktiskt blir. Här finns det en hel del att lära sig för att förstå hur vi kan göra möten mer effektiva och energigivande, säger Scandic Sveriges marknadschef Eva Lundström och berättar vidare om målgruppen:

– Vi riktar oss till personer mitt i karriären, oavsett bransch egentligen. De flesta yrken medför möten mellan kollegor så vi tror att de allra flesta kan dra nytta av de tips och råd som Mötespodden kommer med.

Varför just en podd?
– Vi ser det som en bra kommunikationskanal. Om vi i rollen som mötesrådgivare kan ge tips så gör vi det gärna tillsammans med andra vassa experter och forskare i området. Podden blir en bra form för den typen av kommunikation tror vi.

Alla är publicister idag. Hur ser ni på att vara podd-producenter såväl som en hotellkedja?
– Vi gör Mötespodden tillsammans med contentbyrån Storytelling som är experter på just innehållsskapande och formatet poddar med bakgrund inom radio. Vi är experter på själva ämnet, mötesrådgivning. Det blir en fin kombination.

Experterna som kommer att delta i podden är bland annat hjärnforskaren Katarina Gospic, beroendeforskaren Fred Nyberg, Linus Jonkman, författare, Nishteman Hosseini, psykolog.

Mål och budget för insatsen vill Eva Lundström inte uppge.

– Vi kommer att mäta resultatet genom antalet lyssningar, omnämnanden och spridning i media. I framtiden även se om det kan öppna upp till fler mötes-, konferens- och eventbokningar på våra hotell.

Mötespodden kommer att marknadsföras i Scandics egna kanaler, nyhetsbrev, sociala medier och via extern kommunikation.

Ur ett större perspektiv förklarar Eva Lundström att contentinsatserna ökar för Scandic.

– Vi ser content som den mest centrala delen i våra marknads- och kommunikationsaktiviteter och arbetar hela tiden med att leverera relevans och skapa engagemang. Våra egna kanaler har en stor räckvidd och adderar vi dessutom köpta innehållskanaler och våra egna hotell och medarbetare är det otvivelaktigt den viktigaste kommunikationskanalen för oss.

Eva Lundström fortsätter:

– Vi jobbar ständigt med att utvärdera nya format och kanaler och hur innehåll kan fungera i olika sammanhang. Mötespodden är ett bra exempel som vi dels ser som ett relevant och nytänkande tillskott i möteserbjudandets kanalmix, samtidigt som vi kan arbeta med podden som verktyg, bland annat i säljdialogen.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...