Fintech-bolaget Tink lärde sig en rejäl hemläxa med bygget av hemsidan, har tagit hem all utveckling ska nu börja sälja aggregerade användardata.
Tink har varit i gång i tre år. Vd Daniel Kjellén tycker att företaget har kommit "jättelångt" sedan han och kollegan Fredrik Hedberg startade bolaget 2012.
– Vi satte två personer på ett kontorsrum och tyckte något var fel. I dag har vi över 300 000 registrerade användare. De använder tjänsten och säger bra saker om den.
Tink är en tjänst med vilken användarna ska kunna hålla koll på ekonomin genom att alla användarens transaktioner loggas, kategoriseras och analyseras automatiskt. Tink levererar även kontroll på användarens personuppgifter och varnar för id-kapning. Affärsidén är inte helt gjuten än. Det viktiga har för Tink har varit att får appen distribuerad.
– Nu skapar vi första hand kundvärden genom att hålla reda på och ge en samlad översikt över alla användarens transaktioner, från tuggummiköpet på 3 kronor till avbetalningen på bostadslånet på 300 000 kronor.
Tanken är att skapa tjänster av analyserna, som stöd till användare som har fått försämrad ekonomi. Det kan röra sig om "en av tusen" användare. Det kan också handla om att hjälpa kunderna göra bättre affärer, genom att till exempel byta elbolag.
– Allt handlar om att hantera data på ett så smart sätt som möjligt för att ge tillbaka till användarna. Kan vi spara pengar åt kunderna kan vi ta en cut på det.
En ytterligare del av affärsidén är att sälja vidare aggregerade data från användarnas transaktioner. Data, som visar hur användare agerar och hanterar sin ekonomi. Tink har redan tagit fram en rapport med HUI om hur svenskarna spenderar. Tink tänker sig också sälja rapporter till detaljhandeln. Därmed seglar Tink upp som konkurrent till undersökningsföretag som AC Nielsen.
– De sitter på djupa data. Vi sitter på breda. Vi kan se saker som att ett företags bästa kunder också är bästa kunder hos konkurrenten.
Daniel Kjellén berättar att Tink har slutit avtal med ett av de största undersökningsföretagen om dataleveranser, men vill inte berätta vilket.
– Det är ett av världens största undersökningsföretag.
Tinks affärer har börjat komma i gång och bolaget räknar med ett par miljoner i omsättning under 2015. Målet på sikt är att nå 1 miljon användare i Sverige.
Liksom andra svenska fintech-kollegor, som Izettle och Klarna, vill Tink gå på export.
– Men vi har inte fattat beslut om när och var.
Tink använder Xamarin som utvecklingsplattform bland favoritverktygen återfinns Slack, Trello och Sketch.
Vad bygger ni nu?
– Vi vill ta nästa steg att låta användarna kunna spara mer pengar. För det andra har vi börjat göra det enklare för användarna att använda fler banker och hur man bäst hanterar pengar, säger Daniel Kjellén.
Tink använde två byråer vid starten, men har tagit hem all utveckling och bygger allt själva.
– Det handlade inte om att byråerna var dåliga. Vi kanske var ovana beställare och trodde att det gick att köpa världens mest fantastiska user interface (användargränssnitt) på stan. Om det gick att köpa sånt för några 100 000 kronor, hade väl allt sett fantastiskt ut. Efter en jobbig process slutade det med att vi fick in Per Lindgren, vår första designer från Monterosa. Per byggde första versionen av Tink, sedan blev han headhuntad av Apple, nu sitter han i Cupertino.
I början utvecklade Tink för webben. Det har Daniel Kjellén ångrat mer än en gång. Nästa designer, Henrik Hedvall, från Apegroup, har jobbat på Tink i snart ett år.
– Ett halvår innan lanseringen lanserade vi en webbversion, en stängd beta. Kanske tio anslöt sig om dagen och folk kom inte tillbaka. Det var det bäst som hänt oss. Om vi hade varit i USA och fått 300 om dagen, hade vi kanske trott det var bra. Men här i Sverige tvingades vi till att förstå vad som var fel.
Daniel Kjellén påpekar också att det är svårare att konkurrera om tiden med en webb-version.
– Desktop sitter man med på kvällen och det är nästan hopplöst att konkurrera med barn och sovtid. Men en mobil är konkurrensen sjukt lägre, det går att nå användarna när de sitter på toaletten eller väntar på bussen.
I den tidiga versionen fick användarna själva göra sin analys.
– Med mobilen byggde vi in "Tink-feeden", en kronologisk lista på ekonomiska händelser i användarens liv. Vi fick det att bli så himla bra. Det blev ett enormt genomslag. Där kom lärdomen att mobilt kan ersätta desktop. Vi som hade tyckt att vårt webbprojekt projicerat på en vit vägg var det snyggaste som fanns, varför lägga in det i en mobil? Men vi lyckades bygga om ui (användargränssnittet) så att det verkligen blev mobilt.
Tinks relation till bankerna har varit som på Facebook "complicated". Men de är bättre idag och bankerna har idag inga problem med att lämna ut användarnas transaktioner, berättar Daniel Kjellén.
– Relationen med bankerna är förvånansvärd god, kan man säga.
Bankerna har tidigare har tidigare varit restriktiva mot tredjepartstjänster som loggar in för användarnas räkning. Nu kommer nya EU-regler som innebär att bankerna måste öppna för transaktionsdata.
– Det handlar om att flytta makt från banken till konsumenten. EU vurmar för att för att bankernas informationsövertag flyttas över till kunderna.
Tink har tagit in runt 30 miljoner kronor i riskkapital. Investerarna är finansmannen Sven Hagströmer, Niklas Storåkers, tidigare Avanza och riskkapitalbolaget Sunstone. Grundarna och personal äger ännu hälften av bolaget.
Förstås, frågan vi måste ställa, varför heter ni Tink?
– Jag önskar jag hade en briljant story, men vi ville ha ett namn som inte användarna kan ha en förutfattad mening om. Vi ville själva ladda varumärket och utveckla vår tjänst, säger Daniel Kjellén.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...