X en bra kanal för den modiga chefer
Allt sedan domen mot Swedbanks tidigare vd Birgitte Bonnesen har röster höjts om att detta kan göra vd:ar mer ovilliga att kommunicera. Jag tror dock inte att det stämmer fullt ut. Vissa vd:ar som redan tidigare känt en aversion mot strålkastarljuset kommer säkert använda detta som en undanflykt, men de som är bekväma i offentligheten påverkas troligtvis inte alls. Tyvärr utgör nog den förstnämnda kategorin en majoritet bland svenska börs-vd:ar.
Under 10 år, mellan 2014 och 2023, kartlade vi vilka börs-vdar som fanns på Twitter eftersom vi såg en stor potential för bolagsledningar att använda nya kanaler för att effektivt nå nya och befintliga intressenter. Genom att lyfta fram goda förebilder hoppades vi inspirera fler. En person som återkom i vår rankning under alla dessa år var Ola Rollén, då vd på Hexagon och idag vd för börsaktuella Greenbridge. I en intervju 2015 spådde Ola Rollén att det inom 5-10 år skulle vara obligatoriskt för börs-vd:ar att kommunicera digitalt, beroende på bransch. Även om det finns lite tid kvar, verkar detta inte bli verklighet. Men potentialen för de som vågar finns fortfarande kvar.
I en nyligen publicerad intervju i Dagens Industri berättar Ola Rollén att han startade ett Twitter-konto i samband med en kris, för att få tillgång till en egen kanal där han kunde nå ut med sitt budskap. Kanske borde även Birgitte Bonnesen ha övervägt detta. Att äga sin egen berättelse är en av de främsta anledningarna till att den modige vdn bör ta steget ut i det digitala bruset.
De senaste åren har tydligt visat att digitalt ledarskap är viktigare än någonsin. För att få snabb intern acceptans och stort externt genomslag är det avgörande att ledningen visar vägen och där fungerar X som en mycket effektiv kanal.
Ända sedan Elon Musk tog över Twitter, och ännu mer efter att han valde att stödja Donald Trump i det amerikanska presidentvalet, har många avfärdat allt som Elon Musk rör vid som toxiskt. Men detta förändrar egentligen inget i grunden. X är fortfarande den bästa plattformen för den modige börschefen som vill nå ut och stärka sitt och företagets varumärke.
några av de viktigaste anledningarna till att våga använda X
direkt kommunikation
X erbjuder realtidskommunikation. En börs-vd kan snabbt nå ut till aktieägare, media och marknaden med viktig information, reagera på rykten eller klargöra företagets ståndpunkt utan mellanhänder
transparens och tillit
Genom att vara aktiv på X kan en vd bygga en transparent image, vilket stärker förtroendet hos investerare och allmänheten genom insyn i vd:ns tankar och beslutsprocesser.
snabb respons
X möjliggör snabb respons på frågor, oro eller kritik, vilket kan hjälpa till att mildra potentiella kriser.
nätverkande
X möjliggör nätverkande med andra ledare, influencers och branschexperter. För en börs-vd kan detta vara ovärderligt för nya insikter, partnerskap eller till och med rekrytering av talanger.
personligt varumärke
Genom att använda X kan en vd bygga ett starkt personligt varumärke, vilket även gynnar företagets varumärke. Genom att dela sin vision, sitt ledarskap och sina värderingar kan vd:n skapa en starkare koppling till både kunder och anställda och stärka investerares förtroende
trendspaning
X är ofta först med nyheter och trender. För en börs-vd är det viktigt att hålla sig uppdaterad om marknadstrender, konkurrenters aktiviteter och den ekonomiska utvecklingen.
feedback och marknadsundersökning
Genom att följa realtidsreaktioner på X kan vd:n få omedelbar feedback på produkter, tjänster eller beslut, vilket kan fungera som en informell marknadsundersökning
kriskommunikation
Precis som Ola Rollén konstaterade kan X vara en effektiv plattform för att hantera kriser, ge uppdateringar och visa att ledningen har kontroll.
ökad synlighet för företaget
X är en global plattform med miljontals användare. Genom att vara aktiv kan en vd öka företagets synlighet och räckvidd.
Förutom regelverk kan en del vdar känna en oro över att närvaron på X skulle bli en börda. Sanningen är att det krävs en viss regelbundenhet för att nå genomslag, men som rubriken antyder kan 5 minuter per arbetsdag räcka långt. Det innebär trots allt mer än 19 timmar per år. Vad ska man då skriva om? Det beror naturligtvis på företaget och branschen, men det viktigaste är att identifiera områden man kan återkomma till regelbundet. Då har man redan kommit en lång väg.
X erbjuder fortfarande en unik möjlighet för den modige börs-vdn att stärka sitt personliga och företagets varumärke, bygga transparens och förtroende samt agera snabbt i realtid. Genom att investera bara några minuter om dagen kan en vd effektivt nå ut till viktiga intressenter, nätverka med branschkollegor och hantera kriskommunikation. I en alltmer digitaliserad värld är det avgörande att våga leda även i den digitala sfären, och potentialen för de som tar steget ut på X är fortsatt stor.
Mikael Zillén, grundare & senior advisor, Box Communications
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.