ai blir självklar som kollega, målgrupp och granskare
”När ai blir en självklar kollega går ständigt lärande från ord tillnödvändighet. Ai blir vår kommunikationsassistent, men kanske ännu viktigare: Vi lär oss att kommunicera med ai. Vi formulerar budskap anpassade för den ai-tjänst som i sin tur talar med dem vi vill nå: kollegan, kunden eller medborgaren. Vi behöver också vara beredda när redaktioner tar allt mer hjälp av ai för journalistiska granskningar”.
mänskliga relationer värderas mer
”När vi nyttjar tekniken till dess potential, kan vi lägga mer tid på det mänskliga som tekniken inte förmår. Kommunikatörer som lägger den mänskliga handen i rätt skeden för att skapa originellt och intressantinnehåll med röd tråd kommer vinna förtroende. Relationer mellan människor av kött och blod kommer att värderas mer”.
var beredd på minskad uppmärksamhet
”När mer innehåll än någonsin skapas på nätet minskar det uppmärksamhetsförmågan dramatiskt hos alla våra målgrupper. Kvalitet, omdöme och träffsäkerhet har aldrig varit viktigare för kommunikatörer. Ingen vill bidra till oändliga budskapshav utan mål och mening”.
allt handlar om säkerhet – oavsett vad det handlar om
”Säkerhetsavvägningar, beredskap och riskanalys. Allt kommer handla om risk och säkerhet, även om temat är ett helt annat. Det gäller både digitala ytor och personligamöten. Tryggheten för sig själv och sin familj, kommer vara ett viktigt fokus för våra målgrupper”.
vikten av att förstå skilda världar ökar
”När människor lever med skilda verklighetsbilder blir ’bubbel-hopping’ viktigare för att vidga perspektiven och träffa rätt som kommunikatör. Ta en titt i din kompis, din mormors eller ditt barns mobilflöde. Besök både Almedalen och Järvaveckan. Variera dina nyhetskällor. Personalisering och nischade kanaler fortsätter att växa. Vi som kommunikatörer behöver röra oss mellan världar för att vara relevanta för våra målgrupper”.
en nalle i mörkret
”Vi kommer se mer av mjukt, varmt och fluffigt. Taktilaformat, merch och maskotar gör varumärken merpersonliga och nära i en i en utmanande tid. Duolingos uggla Duo är hetast av dem alla. Förutom att stötta alla i språkutvecklingen är Duo med överallt med upptåg, är småkär i Dua Lipa och dedikerat sitt liv åt att räddaanvändarnas streaks. Kanske fungerar ugglan som en nalle i mörkret, när världen ter sig mörk och osäker?”
tillfällig klimatskugga
”När trygghet och säkerhet står på spel, slår Maslows behovslogik till. Klimatet hamnar lägre på agendan – just nu. Samtidigt har verksamheter nya hållbarhetsdirektiv och vi källsorterar som aldrig förr. Långsiktigt växer förstås frågans vikt. På kort sikt behöver vi kommunikatörer hålla i och hålla ut. Det kommer att vända, kanske redan under 2025”.
äldre målgrupper allt hetare
”Både strategiskt varumärkesbygge och tillgänglighet kommer allt mer handla om att bli relevant för mognamålgrupper. Det kommer märkas i samhällsformation, kommersiella budskap, startups och i arbetsgivarkommunikation. Höga krav och ambitioner kring livsstil, arbetsliv, livskvalitet och konsumtion gör 60-plussarna intressanta. De blir dessutom fler”.
förväntningar på universalkommunikatören ökar
”Vi har sett det länge och fenomenet tilltar i ekonomiskt tuffa tider, och när utvecklingstakten är hög. En och samma person kan förväntas stå för dataanalys, strategisk planering, filmproduktion och spridning på Twitch. Kan man retusch, skriva promt till ai och förändringsledning så är det ett plus. Allt finurligt paketerat i en roll som kommunikatör. Läkare är sällan specialister inom kirurgi, psykiatri och onkologi – samtidigt. Här har vi kommunikatörer en trend som vi behöver bryta tillsammans. Det gäller inte minstensamkommunikatörer som bär enorma lass. Vi ser er”.
fler vaktar sin tunga
”I tider av kulturkrig och polarisering vaktar fler sin tunga i det offentliga samtalet. Att ta ställning, utan att hamna mitt i konfliktlinjer där ordval och perspektiv är politiskt kodade, är en balansakt för den chef eller talesperson som vill söka svar och diskutera samhällsfrågor i offentligheten. Detta ger ett allt mer återhållet samtal i viktiga frågor. Polariseringens brasa eldas på genom trollaktivitet, hot och hat. Här har vi som kommunikatörer en viktig roll i att främja en levandedemokratisk dialog”.
Sveriges Kommunikatörers Trendråd
Niklas Kjellberg, press- och kommunikationsansvarig, Utbetalningsmyndigheten
Louise Carlstedt, strateg, spökskrivare samt grundare och vd för Copy-Lollo
Maria Hazard, vd, Obeya
Andrea Lewis Åkerman, kommunikationschef, Google Sverige
Shahbaz Khan, chef för public affairs, Göteborg Energi
Patrik Peter, vd och ledarskapsrådgivare, Michaël Berglund Board & Leadership Services
Nicole Kavander, strateg, skribent och medgrundare till All of us
Hannes Hervieu, chef innehållsutveckling och digitala kanaler, ICA Sverige
Petra Kangas, kommunikationschef, Norrmejerier
Johanna Lindberg, strategichef, Abbyworld
Jakob Mjöbring, pressansvarig och kommunikatör, Umeå universitet
Jennie Sinclair, investerare och kommunikatör inom tech
Roshanak Fatahian, kundchef och chef för DEI på Nord DDB samt medgrundare till All of Us
Caroline Thunved, vd och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer
Anna Saxberg, seniorkonsult och partner på Gullers Grupp
Vendela Kirsch, pr- och opinionsansvarig på Sveriges Kommunikatörer
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

