• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

11 Dec 2024

Trendrådet: ”Ai som kollega och en nalle i mörkret”

Sveriges Kommunikatörers nybildade trendråd har spanat fram tio trender som kommer att prägla kommunikationsbranschen 2025. Här är trenderna.

ai blir självklar som kollega, målgrupp och granskare
”När ai blir en självklar kollega går ständigt lärande från ord tillnödvändighet. Ai blir vår kommunikationsassistent, men kanske ännu viktigare: Vi lär oss att kommunicera med ai. Vi formulerar budskap anpassade för den ai-tjänst som i sin tur talar med dem vi vill nå: kollegan, kunden eller medborgaren. Vi behöver också vara beredda när redaktioner tar allt mer hjälp av ai för journalistiska granskningar”.

 mänskliga relationer värderas mer
”När vi nyttjar tekniken till dess potential, kan vi lägga mer tid på det mänskliga som tekniken inte förmår. Kommunikatörer som lägger den mänskliga handen i rätt skeden för att skapa originellt och intressantinnehåll med röd tråd kommer vinna förtroende. Relationer mellan människor av kött och blod kommer att värderas mer”.

 var beredd på minskad uppmärksamhet
”När mer innehåll än någonsin skapas på nätet minskar det uppmärksamhetsförmågan dramatiskt hos alla våra målgrupper. Kvalitet, omdöme och träffsäkerhet har aldrig varit viktigare för kommunikatörer. Ingen vill bidra till oändliga budskapshav utan mål och mening”.

allt handlar om säkerhet – oavsett vad det handlar om
”Säkerhetsavvägningar, beredskap och riskanalys. Allt kommer handla om risk och säkerhet, även om temat är ett helt annat. Det gäller både digitala ytor och personligamöten. Tryggheten för sig själv och sin familj, kommer vara ett viktigt fokus för våra målgrupper”.

vikten av att förstå skilda världar ökar
”När människor lever med skilda verklighetsbilder blir ’bubbel-hopping’ viktigare för att vidga perspektiven och träffa rätt som kommunikatör. Ta en titt i din kompis, din mormors eller ditt barns mobilflöde. Besök både Almedalen och Järvaveckan. Variera dina nyhetskällor. Personalisering och nischade kanaler fortsätter att växa. Vi som kommunikatörer behöver röra oss mellan världar för att vara relevanta för våra målgrupper”.

en nalle i mörkret
”Vi kommer se mer av mjukt, varmt och fluffigt. Taktilaformat, merch och maskotar gör varumärken merpersonliga och nära i en i en utmanande tid. Duolingos uggla Duo är hetast av dem alla. Förutom att stötta alla i språkutvecklingen är Duo med överallt med upptåg, är småkär i Dua Lipa och dedikerat sitt liv åt att räddaanvändarnas streaks. Kanske fungerar ugglan som en nalle i mörkret, när världen ter sig mörk och osäker?”

tillfällig klimatskugga
”När trygghet och säkerhet står på spel, slår Maslows behovslogik till. Klimatet hamnar lägre på agendan – just nu. Samtidigt har verksamheter nya hållbarhetsdirektiv och vi källsorterar som aldrig förr. Långsiktigt växer förstås frågans vikt. På kort sikt behöver vi kommunikatörer hålla i och hålla ut. Det kommer att vända, kanske redan under 2025”.

äldre målgrupper allt hetare
”Både strategiskt varumärkesbygge och tillgänglighet kommer allt mer handla om att bli relevant för mognamålgrupper. Det kommer märkas i samhällsformation, kommersiella budskap, startups och i arbetsgivarkommunikation. Höga krav och ambitioner kring livsstil, arbetsliv, livskvalitet och konsumtion gör 60-plussarna intressanta. De blir dessutom fler”.

förväntningar på universalkommunikatören ökar
”Vi har sett det länge och fenomenet tilltar i ekonomiskt tuffa tider, och när utvecklingstakten är hög. En och samma person kan förväntas stå för dataanalys, strategisk planering, filmproduktion och spridning på Twitch. Kan man retusch, skriva promt till ai och förändringsledning så är det ett plus. Allt finurligt paketerat i en roll som kommunikatör. Läkare är sällan specialister inom kirurgi, psykiatri och onkologi – samtidigt. Här har vi kommunikatörer en trend som vi behöver bryta tillsammans. Det gäller inte minstensamkommunikatörer som bär enorma lass. Vi ser er”.

fler vaktar sin tunga
”I tider av kulturkrig och polarisering vaktar fler sin tunga i det offentliga samtalet. Att ta ställning, utan att hamna mitt i konfliktlinjer där ordval och perspektiv är politiskt kodade, är en balansakt för den chef eller talesperson som vill söka svar och diskutera samhällsfrågor i offentligheten. Detta ger ett allt mer återhållet samtal i viktiga frågor. Polariseringens brasa eldas på genom trollaktivitet, hot och hat. Här har vi som kommunikatörer en viktig roll i att främja en levandedemokratisk dialog”.

Sveriges Kommunikatörers Trendråd
Niklas Kjellberg, press- och kommunikationsansvarig, Utbetalningsmyndigheten
Louise Carlstedt, strateg, spökskrivare samt grundare och vd för Copy-Lollo
Maria Hazard, vd, Obeya
Andrea Lewis Åkerman, kommunikationschef, Google Sverige
Shahbaz Khan, chef för public affairs, Göteborg Energi
Patrik Peter, vd och ledarskapsrådgivare, Michaël Berglund Board & Leadership Services
Nicole Kavander, strateg, skribent och medgrundare till All of us
Hannes Hervieu, chef innehållsutveckling och digitala kanaler, ICA Sverige
Petra Kangas, kommunikationschef, Norrmejerier
Johanna Lindberg, strategichef, Abbyworld
Jakob Mjöbring, pressansvarig och kommunikatör, Umeå universitet
Jennie Sinclair, investerare och kommunikatör inom tech
Roshanak Fatahian, kundchef och chef för DEI på Nord DDB samt medgrundare till All of Us
Caroline Thunved, vd och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer
Anna Saxberg, seniorkonsult och partner på Gullers Grupp
Vendela Kirsch, pr- och opinionsansvarig på Sveriges Kommunikatörer

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Spaning

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-06-16, 07:34

”Generativ ai har gett mig mer kvalitetsliv”

Ola Nilsson, författare och grundare av B2B-företag, KontentPlus, berättar att han med hjälp av ai får två timmar mer per dag över till manuellt skrivande.

Spaning
2025-03-28, 14:34

”Boken Meta vill stoppa, ChatGPTs nya bilder & blinda kärlekssnackisen”

HÄNT PÅ NÄTET 8. Trendspanarduon Karin Bäcklund & Erik Boltjes frossar i Donald Trump och klurar kring boken som Mark Zuckerberg inte vill att du ska läsa samtidigt som de bländas av Love is blind.

Spaning
2024-11-04, 07:39

HÄNT PÅ NÄTET: Kent och Victoria Secrets är tillbaka

HÄNT PÅ NÄTET. Från och med nu presenterar pr-duon Karin Bäcklund & Erik Boltjes sina spaningar från veckans händelser på varje vecka i Veckans Brief. 

Spaning
2024-10-30, 10:04

”Obamas kampanj ändrade det digitala landskapet för alltid”

Få händelser har påverkat politiska strategier och det digitala landskapet som Obamas presidentvalskampanj 2008, skriver Shafqat Islam, operativ chef på martechbolaget Optimizely.

Spaning
2024-10-24, 09:47

X en bra kanal för den modiga chefer

Bara för att Elon Musk har tagit över gjort om Twitter till X, innebär det inte att kanalen är obrukbar för näringslivets chefer. Snarare tvärtom, anser Mikael Zillén, rådgivare inom investor relations och kapitalmarknadsfrågor, och ger minst nio anledningar till att använda kanalen.

Spaning
2024-10-23, 02:27

”Tre sätt ai påverkar influencer-branschen”

Katja Feldéus, managing director på influencer-byrån Ariel, har hittat tre områden där ai kommer att påverka influencer-branschen.

Spaning
2024-08-18, 10:40

”Almedalen blir digital – fantastiskt”

Marianne Olsson, rådgivare, författare & moderator, bjuder på sina spaningar från Almedalsveckan 2024.

Spaning
2024-08-07, 08:49

”Tim Walz politik kan liknas vid svensk socialdemokrati”

Kamala Harris val av Minnesotas guvernör Tim Walz som vice president-kandidat ligger i linje med hur det brukar gå till kanske bortsett från att han stort sett bedriver svensk S-politik skriver Henrik Nilsson och Brian Bartlett, pa-rådgivare på Kekst, i en analys.

SpaningUSA-valet 2024
2023-10-18, 22:32

”John Hassler: 118 tunga eller tunna sidor”

Klimatlobbyisten Mattias Goldmann analyserar regeringens utredare John Hasslers förslag på en ”effektiv klimatpolitik”.

klimatSpaning
2023-10-17, 11:43

John Hassler uppskjutet – klimatpolitiken vi väntar oss

UPPDATERAD. Idag tisdag den 17 oktober skulle John Hasslers snabbutredning för en "effektiv klimatpolitik" presenteras, men det är uppskjutet till onsdag 18 oktober kl 14 på grund av dådet i Bryssel. Här är vad 2030-sekretariatets Mattias Goldmann förväntar sig, inklusive sådant som redan läckt ut.

klimatSpaning
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 36: Myndighet köpte pr för miljoner…
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • SD-styrelsen avslår nästan alla motioner inför landsdagarna
  • L-motionärer vill luckra upp anti-SD-linjen
  • M-ledamoten om Stegras bjudning

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram