Voyado, som levererar lojalitetsprogram, visar i en undersökning om detaljhandeln 1 mars-30 april att män blev mer offensiva och kvinnor mer defensiva i sin shopping under corona-pandemin.

Män stod för den största ökningen online och ökade sina inköp med 48 procent jämfört med 1 mar-30 april 2019. Män ökade också snittköpet med 1 procent. Män ökade också sina köp i butik under perioden.

Kvinnor minskade antalet köp online men ökade snittköpen med 25 procent. Kvinnor minskade sina butiksköp med 10 procent.

Alla över 30 år minskade butiksköpen. De över 75 procent minskade med 40 procent.
I åldersgruppen 24-29 år ökade dock butiksköpen med 67 procent.

Under perioden minskade omsättningen i detaljhandeln med 3 procent. Butiksförsäljningen minskade med 7 procent. Online ökade med 16 procent.

Kläder och skor minskade med 29 procent medan heminredning/bygg ökade med  59 procent.