Enligt Brand Finance är Ikea Sveriges mest värdefulla varumärke, värt 165 miljarder kronor. Men Volvo knappar in efter en ökning på 34 procent till 123 miljarder kronor. Lastbilstillverkaren tar därmed över andra platsen efter H&M som tappade 9 procent till 89 miljarder kronor.
Även Scania, Ericsson och Swedbank ökar med över 20 procent vardera.
Med på listan finns även Nordea, trots att bolaget har sitt huvudkontor och sina huvudägare i Finland.
Utanför topptio-listan ligger de klassiska industribolagen Securitas, Atlas Copco och Skanska.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd