• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

28 Apr 2025

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.


Sedan lanseringen av ChatGPT i november 2022 har en våg av entusiasm, oro och förvirring svept genom alla yrken som bygger på skrivande. Får man använda det? Blir man då en fuskare? Kommer robotarna ta mitt jobb? Eller kommer det kanske äntligen hjälpa mig att skriva det där nyhetsbrevet jag skjutit upp i veckor?

Samtalet har pendlat mellan ytterligheter. Men nu börjar vi se ett mönster, de som redan var skickliga blir nu radikalt snabbare och skarpare. De som saknar grundkompetens drunknar i ytliga formuleringar som känns ungefär rätt, men inte riktigt är det. Det gäller såväl inom programmering, där begreppet ”vibe coding” etablerats. I ett nyligen uppmärksammat avsnitt av podden Lightcone diskuteras just detta. Det gör medelmåttiga kodare produktiva, men inte nödvändigtvis bättre. De kan producera tusentals rader kod, men vet inte när något är elegant, säkert eller fungerande. Det finns en tydlig parallell till hur texter skrivs.

En skicklig kommunikatör vet när en mening är för vag, när ett påstående saknar underbyggnad, när tonaliteten slår fel. En mindre erfaren användare av ai kanske kan generera en hel debattartikel, men saknar förmågan att se att argumenten haltar, att språket är onaturligt eller att läsaren inte kommer att känna igen sig. I värsta fall uppfattas texten som ”ai-genererad” med en ton som inte träffar rätt. Även experter som använder ai kan snubbla här. Det händer att texten känns för amerikansk, för tillrättalagd eller för distanserad. Förmågan att skapa kvalitet kräver tre saker samtidigt: ämnes-expertis, stilistisk finkänslighet och djup förståelse för målgruppen.

Vem som helst kan lära sig att skriva snabba utkast, växla mellan tonaliteter, testa olika vinklar och strukturera komplex information med några knapptryckningar. Men det är fortfarande omdöme, erfarenhet och lyhördhet för mottagarens perspektiv som gör texten värd att läsa. Ai är ett verktyg, men inte ännu inte så magiskt att det kan ersätta årtionden av praktisk erfarenhet av vad som fungerar och vad som inte gör det.

Samtidigt förändras marknaden. Kunderna förväntar sig snabbare leveranser. Fler idéer, fler versioner, fler alternativ. Det är möjligt tack vare ai och skapar en förändrad konkurrens, inte mellan byråer som tar mest betalt per timme, utan mellan de som får mest gjort per tanke. Det handlar inte längre bara om vem som skriver, utan om vem som vet vad som bör skrivas, varför, hur det skall spridas och hur det skapar effekt hos målgruppen.

All relevant kommunikation skapas nu i samspel mellan mänsklig expertis och ai, byråer som vill vara relevanta behöver bli specialister på detta. Det handlar kombinerad känsla för promptlogik, textkvalitet och för hur det kan utmanas snarare än följas slaviskt. Skrivandet har blivit enkelt men det har aldrig varit så lätt att göra något mediokert. Stil, budskap och precision blir hårdvaluta när alla har tillgång till verktyget.

Och där finns skillnaden. När tröskeln för att producera texter sjunker till nästan noll, när vem som helst, när som helst, kan generera innehåll på sekunder börjar vi drunkna i volym. Kommunikationsmängden ökar exponentiellt, men läsarens tid och uppmärksamhet förblir konstant. Resultatet? En växande mängd texter som aldrig blir lästa. Som aldrig får någon effekt.

Det gör den strategiska kommunikationskompetensen viktigare än någonsin. Det handlar inte om att producera flest ord, utan om att nå fram. Att skapa engagemang. Att förstå vad som är rätt sak att säga, till rätt målgrupp, vid rätt tillfälle, på rätt sätt. För att lyckas med det krävs fortfarande en skicklig och erfaren expert som behärskar både process, ämne, målgrupp och stil.

Det är där vi vill vara.

Tobias Lennér, vd & partner, Rippler

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
2024-12-06, 11:39

”Förlegat och förvirrat om lobbying”

Den tidigare Aftonbladetskribenten Mats Engström skriver om lobbying på SvD Debatt 30 november. ”Artikeln är ett hopkok av populism och förvirrade tankar som inte stämmer med dagens verklighet. Risken är att det han vill se begränsar demokratin”, anser Daniel Claesson och Petter Andreasson på pr-byrån Andreasson Public Relations.

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Toppmoderat kliver av – kan bli landshövding
  • Byrå går i konkurs efter ”omfattande avvikelser i bokföring”
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram