• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

05 May 2023

Veckans Brief: Insiktsbyråernas affärer – Tänket bakom snackis-upphandlingarna

VECKANS BRIEF. I utgåva 16 för år 2023 pratar Veckans Brief med byråerna som växlar upp inom datadrivna insikter. Vi pratar med Region Stockholm och Boverket om deras omtalade upphandlingar, besöker smyckesvarumärket Akind, kollar under huven på Matsmarts vinnarkampanj och djupdyker i Saltå Kvarns hållbarhetsarbete. Detta och mycket mer.

Veckans Brief är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin. Det utkommer sedan 2009 och kommer varje vecka, 40 gånger per år. Här är innehållet i utgåva 16, 2023.

ledare
”När Kvartal och Bulletin slår in öppna dörrar”

affärer
Byråkriget om de datadrivna insikterna
Miljoner till ägarna på Westander, Bohmans och Indikator

kund
Tänket bakom upphandlingarna det snackas om

case
Hållbara smycken tar ut Akind i världen
Guld för Matsmarts förstöra planeten-porträtt
Mälarenergi byter klimatstrategi och varumärke

medier
När Uppdrag granskning blir granskade
2,9 miljoner på FB-köp – OKQ8 gör solreklam

undersökning & analys
När regeringsunderlaget blev ”Tidölaget” i medierna

verktyg & metoder
”Goda möjligheter att påverka EUs klimatpaket”

bransch
Kombranschen går samman om klimatet

externt
Han skulle säkra Tiktoks överlevnad i USA – lämnar Tiktoks lobbyenhet
Fejk-journalister driver 50 content-sajter

arbete
Statssekreterarna som startar byrå
Investerare mötte Rud Pedersen

jobba effektivt
Hur tar man plats på hållbarhetsscenen, Erik Elvingsson Hedén

profil
Saltå Kvarn om den dyra hållbara elefanten i rummet

kalendarium
Ai-utvecklingen och strategiskt lyssnande på agendan

personer
Mattias Andersson, Kristina Juhlin, Hannes Söderlund, Anna Trygg, Christoffer Lötebo, Johanna Look, Sonja Rasin, Göran Zackheden, Henrik Turesson, Hampus Brynolf, Richard Sjöberg, Anna Stormats, Anna Wallander, Sofia Syrén, Jenny Holmberg, Paul Ronge, Per Agerman, Fredrik Laurin, Victor Malm, Åsa Linderborg, Tove Lifvdendal, Gunnar Wiman, Johann Arnljots, Maja Fjaestad, Krister Nilsson, Anna Hallberg, Mattias Bengtsson, Peter Simonsbacka, Beatrice Rindevall, Anna Wickman, Bjørn Richard, Anna Valtonen, Johnny Kroneld, Anna Ekström, Teres Lindberg, Per Hammar, Linn Dartman, Susanne Nordström, Amalia Rud Pedersen, Viktor Stenlöf, Per Eckerbom, Mattias Bäckström Johansson, Anders Trollsås, Frans Hällestrand, Daniel Helldén, Annika Stenberg, Jonny Cato, Lotta Bångens, Marielle Lahti, Patrik Strömer, David Josefsson, Elin Nilsson, Erika Danckwardt-Lilleström, Carl Danielsson, Erik Randberg, Yusuf Aydin, Göran Gutierrez Aranda, Ulla Hamilton, Ida Drougge, Jens Eriksson, Anders W Jonsson, David Wahlund, Johannes Svensson, Mojtaba Ghodsi, Cesar Vargar Iglesias, Sofia Skönnbrink, Joakim Järrebring, John Widegren, Jim Svensk Larm, Torbjörn Hållö, Tomas Kronståhl, Håkan Juholt, Lina Johansson, Ulrica Schenström, Erik Elvingsson Hedén, Maria Carty, Jonas Regnér

saker
Miltton Insights, Accenture Song, Curamando, Arc, Avaus, Precis Digital, Bohmans, Westander, Indikator, New Normal, Diplomatgruppen, Diplomat Communications, Tale, Boverket, Region Stockholm, Infab, Intellecta, Milou, OTW, Spoon, Viva, Yellon, Friends Agenda, Gullers, Narva, Nowa, Quattroporte, Akind, Redgert, Matsmart, TBWA Stockholm, Launchit, B-Reel Films, Clear Channel, Expressen, TV4 Play, Aftonbladet, Mälarenergi, Lebowski, WWF, Vattenfall, Hjärt-Lungfonden, Systembolaget, OKQ8, Sunday, Skånetrafiken, Mobility Sweden, Actionaid, Djurens Rätt, Naturskyddsföreningen, Operations Smile, Rescue, Uppsala kommun, Seko, Greenpeace, Dagens ETC, Newsmachine, Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna, Sverigedemokraterna, Svenska Dagbladet, New Republic, Fit for 55, Komm, Sveriges Annonsörer, IAB, Sveriges Mediebyråer, CommToAct Planet, Tiktok, ValueAdvice Sweden, Socialdemokraterna, Prime, Swedish Labtech, Geelmuyden Kiese, Konstfack, Barncancerfonden, Göteborgs universitet, ABF Stockholm, Almega Utbildningsföretagen, ABG, Capolini, Biluthyrarna, Miljöpartiet, Energieffektiviseringsföretagen, Livsmedelsföretagen, Sveriges Bryggerier, The Labyrinth, Svenskt Näringsliv, IQ-initiativet, Vårdföretagen, Centerpartiet, LRF, Fores, SB Insight, Sustainable Brand Index, Saltå Kvarn

här är prislistan
* Grundprenumeration till en mejladress: 3.495 kronor
* Företagsprenumeration upp till 9 adresser 5.995 kronor
* Företagsprenumeration, 10-20 mejladresser: 9.995 kronor
* Företagsprenumeration över 20-40 mejladresser: 18 545 kronor
* Prenumerationer över 40 mejladresser enligt offert.
Moms à 6 procent tillkommer

Prenumerera via http://dagensopinion.se/veckans-brief/
eller mejla prenumerera@dagensopinion.se så ordnar vi det enkelt via faktura.

Alex Mörén

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

veckans brief – senaste utgåvan

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-07, 08:19

Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som SvD-reporter – Pr-konsulternas medieknep

Nummer 35 av Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief innehåller bland annat storyn om hur en dråpdömd och brottsmisstänkt man utgav sig för att jobba för Svenska Dagbladet. De vassaste pr-konsulterna berättar hur de gör för att få in sina nyheter i medierna. Efter ett år har den nya kommunikationsbyrån Glam börjat bygga flera nya svenska varumärken som ska flyga globalt. Veckans Briefs spanare reder ut Zohran Mamdanis valseger och som vanligt går det att läsa allt om alla som byter jobb med varamdra och förstås avlöjas vilken som är Stegras nya byrå.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-10-31, 08:11

Veckans Brief: Handelskamrarnas tyngsta valfrågor – Matjättarna hängde med Vänsterpartiet i Kista

VECKANS BRIEF. I utgåva 34 för år 2025 pratar Veckans Brief med Handelskamrarnas om frågorna de ska driva inför valet 2026. Vi kartlägger Sveriges största lobbyister i USA. Vi berättar varför matjättarna Ica och Lidl deltog i Vänsterpartiets kommun- och regiondagar i Kista. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-10-24, 08:46

Veckans Brief: Fackförbundens komstrategier inför valet – De största partiledarna på Tiktok

VECKANS BRIEF. I utgåva 33 för år 2025 kartlägger Veckans Brief de största partiledarna på Tiktok. Vi djupdyker i fackförbundens kommunikationsstrategier inför valåret 2026. Vi intervjuar personen som ska landa den infekterade skolfrågan rätt i valrörelsen och berättar om papperskoncernerna som sparkar komfolk. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-10-17, 08:52

Veckans Brief: Så parerar opinionsbildarna Meta & Googles annonsstopp – En PA-dag i Kyiv

VECKANS BRIEF. I utgåva 32 för år 2025 intervjuar Veckans Brief några av Sveriges största opinionsbildare om hur de parerar Meta och Googles annonsstopp. Tetiana Tregobchuck, chef för Miltton i Ukraina, berättar om arbetslivet i huvudstaden Kyiv. Vi berättar om galleristens kulturstrid mot talmannen och om Trafikverkets upphandling där det högst rankade anbudet förkastats på grund av ”onormalt” lågt anbudspris. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-10-10, 08:09

Veckans Brief: Bonnier-chefen om Vietnam-debatten – De största lobbybyråerna i EU

 VECKANS BRIEF. I utgåva 31 för år 2025 kartlägger Veckans Brief byråerna som lägger mest pengar på lobbying i EU. I en intervju ger Bonnier-chefen sin bild av Vietnam-debatten. Vi pratar anseendestrategier med H&M, Ikea, Telia och Preem och berättar om konsulten som skulle rädda Folkhälsomyndigheten. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-10-03, 13:07

Veckans Brief 30: Remissinstanserna som sågar lobbyregistret – Turerna kring kommunikatörernas vd

Här är innehållet i nummer 30 i Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-09-26, 08:31

Veckans Brief: Sveriges största undersökningsbolag – Så kan Meta och Google ersättas i valet

VECKANS BRIEF. I utgåva 29 för år 2025 kartlägger Veckans Brief 72 av Sveriges största undersökningsbolag. Valpanelen går igenom budgetens vinnare och förlorare och experterna diskuterar hur Meta och Google kan ersättas i valet. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-09-19, 09:27

Veckans Brief: Holländare utmanar Kantar i Sverige – Så säkrar jättarna sitt anseende

VECKANS BRIEF. I utgåva 28 för år 2025 djupdyker Veckans Brief i frågan om hur stora svenska företag bedriver sitt anseende-arbete. Vi intervjuar insamlingsprofilen som ska lyfta RFSU, går igenom handboken för alla som vill influera i valet 2026. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-09-12, 09:14

Veckans Brief: Regis undersökningar till salu – Premiär för valpanelen

VECKANS BRIEF. I utgåva 27 för år 2025 sjösätter Veckans Brief panel med experter som har sett och jobbat med valrörelser från insidan. Ambitionen är att göra landets vassaste analyser. Vi kan också berätta vad som sker med Regi efter konkursen, om Mynewsdesk-chefens planer och om Red Bulls nya pr-vingar. Detta och mycket mer. Veckans Brief är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin. Det utkommer sedan 2009 och kommer varje vecka, 40 gånger per år. Här är innehållet i utgåva 27, 2025. ledare ”Ont om jobb, när medierna gör smutsjobbet & byråanalys” affärer Efter Regis konkurs – tio vill köpa undersökningarna Gaming – enligt Nord DDB Pinterest startar i Stockholm kund Novare anlitar pr-byrå – Jämställdhetsmyndigheten handlar kombyrå case Sverige får ett api Afa dyker in i smärttillfället 360-kampanj ska öka Niveas försäljning medier Kyrklig valrörelse och SDs matmoms-pik på FB undersökning & analys Gaza passerar Ukraina i medieintresse Sex experter äntrar Veckans Briefs valpanel arbete Mynewsdesk-chefens recept för tillväxt Prime-chef ger Red Bull pr-vingar Johan Forssell får Tiktok-assistent – Obeya ökar i Öresund “Ful design” och riskerna med influencer marketing Volvofacket hos S – kalas hos Spotlight & Obeya jobba effektivt Hur använder man ai i varumärkesarbetet, Eric Lindesvärd spaning Power blev för fertila – Hashtag-eran är över kalendarium Inbound marketing och kunskapsfrukost på agendan namn Jessica Stegrud, Nick Alinia, Robert Skölfman, Petter Vaeren, Paul Rietz, Tim Fremmich Andresen, Pewdiepie, Jackfrags, Jack Sather, Luke Stephens, Josef Fares, Jess Brand, Cecile van Steenberge, Jenny Rydberg, Linn Malmgren, Sara Modig, Ebba Busch, Nils...

veckans brief – senaste utgåvan
2025-09-05, 09:20

Veckans Brief: Sveriges största digitalbyråer – Presschefsrollen 2025

VECKANS BRIEF. I utgåva 26 för år 2025 kartlägger Veckans Brief affärerna för 100 av Sveriges största digitalbyråer. Sex tunga presschefer berättar hur rollen utvecklas och hur mediekontakterna sköts. Veckans Brief kan också berätta om Socialdemokraternas spinndoktor som kliver in i rampljuset och om Förvarets komchef som figurerar i ett undersökningsföretags pr-kampanj. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Papperskoncerner sparkar kommunikatörer
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Sex nya i SDs styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram