– Vi planerar göra en gigantisk satsning. Förra året var det bara Almega som var större än oss, säger Västvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.
Det är Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen samt Chalmers och Göteborgs Universitet som ingår i den gemensamma Almedalsoffensiven med Västsvenska handelskammaren.
– Vi är ganska duktiga på sådan samverkan i Västsverige. Regioner vill ofta synas och få uppmärksamhet. Vi ser att vi kan bli ännu starkare om vi samverkar. Att näringsliv, politik och det offentliga har en och samma arena tror jag är ganska unikt i Sverige, och ganska spännande, säger Johan Trouvé.
Aktörerna kommer att ordna närmare 40 aktiviteter, vilket är för Västsvenska handelskammaren en fördubbling jämfört med ifjol då kammaren fixade 22 event. Johan Trouvé berättar att det rör sig om exempelvis utställningar, seminarier och andra typer av evenemang.
Dessutom, tillägger han, har de Västsvenska aktörerna Almedalens bästa seminariesal – hörsalen i biblioteket, som har plats för 130 personer och ligger tio minuter från parken.
– Vi har även en hel del spännande överraskningar med inslag utav ungdomar och mångfald.
Vad betyder det?
– Det får man se.
På måndagen ordnas också ett Västsvenskt mingel. Medan han medger att minglar är ett vanligt inslag under Almedalen, hävdar Johan Trouvé att de ”satsar på kvantitet och kvalitet”, och pekar på förra årets succé:
– Då hade vi 420 gäster, det var det största minglet.