Västsvenska handelskammaren lobbade fram tåglöfte från Magdalena Andersson (s)
– Vi bjöd in henne till ett möte eftersom vi har märkt att allt oftast bollas över till finansdepartementet. Det är Anders Borg som bestämmer om man ska tillsätta mer pengar till infrastrukturen
– Vi bjöd in henne till ett möte eftersom vi har märkt att allt oftast bollas över till finansdepartementet. Det är Anders Borg som bestämmer om man ska tillsätta mer pengar till infrastrukturen. Då kände vi att det var lämpligt att träffa Magdalena Andersson som är de rödgrönas förmodade finansminister om det blir regeringsskifte efter valet, berättar Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.
I fredags vann handelskammaren något av en lobbyseger när de lyckades få Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson att lova att utbyggnaden av dubbelspåret mellan Göteborg och Borås ska stå klart senast 2030 – om partiet vinner valet nästa år.
Magdalena Andersson hade då varit på en snabbvisit i Göteborg och bjöds med på en tågresa på sträckan för att själv bilda sig en uppfattning över dess skick.
– Vi ville höra vad hennes tankar om en utbyggd infrastruktur. Men samtidigt vet vi att Göteborg ligger långt bort från Stockholm och att kunskaperna om hur det egentligen är här inte är så höga. Vi funderade på hur man kan ändra på det och kom på att man åker järnvägen. Då vet hon vad vi pratar om när vi säger ”Sveriges sämsta järnväg”, säger Johan Trouvé.
Sträckan Göteborg-Borås har nämligen utsetts nämligen till just Sveriges sämsta järnväg av Västsvenska handelskammaren som i en rapport för två år sedan konstaterade att medelhastigheten på järnvägen är endast 69 kilometer i timmen, betydligt sämre jämfört med motsvarande sträckor i landet.
I Trafikverkets förslag till nationell plan finns endast en deletapp av det planerade dubbelspåret mellan Göteborg och Borås, med planerad trafikstart först efter 2025. Men handelskammaren har som mål att hela banan ska stå klar till 2027.
Till våren ska Socialdemokraterna lägga ett motförslag till regeringens nationella plan där förslaget om en utbyggnad av hela sträckan till 2030 finns med, rapporterade Borås Tidning i lördags.
Hur fick ni henne att gå med på det?
– Det var inte så svårt. Regeringen vill ju hittills att man ska bygga ut halva sträckan. Så vi frågade henne om hon tycker det är en bra idé och hur man bör hantera det. Hon tyckte att om man ska kunna få till en utveckling i regionen så är hela sträckan nödvändig.
– Det var inte så svårt. Regeringen vill ju hittills att man ska bygga ut halva sträckan. Så vi frågade henne om hon tycker det är en bra idé och hur man bör hantera det. Hon tyckte att om man ska kunna få till en utveckling i regionen så är hela sträckan nödvändig.
Ni har träffat Socialdemokraternas finansministerkandidat. Ska ni träffa Anders Borg också?
– Vi försöker, han har ju så mycket att göra. Men han kommer till oss i februari. Vi kommer kanske inte att åka just den järnvägen, men vi ska ta upp frågan med honom också.
– Vi försöker, han har ju så mycket att göra. Men han kommer till oss i februari. Vi kommer kanske inte att åka just den järnvägen, men vi ska ta upp frågan med honom också.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.