Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör på Vårdföretagarna, berättar om hur hon ser på Carema-krisen.
– Carema informerar oss fortlöpande om vad som händer. De har sagt att de tar frågan väldigt seriöst och jobbar för att det inte ska uppstå liknande problem i framtiden. Det är uppenbart att de tar frågan på stort allvar. De är väldigt öppna och försöker lösa problemen i Koppargården med den politiska ledningen.
Hur påverkar rapporteringen om Carema era medlemmar och branschen?
– Vård och omsorgsbranschen är liten. Bara 15 procent levereras av leverantörer utanför den offentliga sektorn. Branschen är känslig, det är en förtroendebransch. Därför är det viktigt att problemen kommer i dagen oavsett om det gäller en privat eller offentlig aktör.
Vad får ni för reaktioner från era medlemmar?
– Ingen större reaktion Alla kämpar på med sina företag.
Hur agerar ni som branschförening?
– Nu tycker vi det behöver bli större fokus på kvalitetsfrågor. Idag har varje kommun och landsting sina egna system för hur vården ska följas upp. Men det är stora frågor som kräver nationell samordning. Politiker och anhöriga ska kunna jämföra vården hos olika aktörer.
Det låter dyrt, vem ska bekosta det?
– Som vi ser det behövs det en ökad samordning om vilka kvalitetsmått som ska användas inom vård- och omsorg. Idag har alla kommuner och landsting sina egna mått och följer upp mer eller mindre frekvent. SKL kan vara ett stöd när det gäller att ta fram stöd för enhetliga kvalitetsmått och uppföljning. Jag tror det blir säkrare, billigare och effektivare om man har samma sätt att mäta på i hela landet oavsett om en verksamhet drivs av kommunen, landstinget eller av privata företag.
Gör era medlemsföretag för stora vinster?
– Vinstnivåerna är väldigt olika. Alla verksamheter som ska drivas långsiktigt måste vara lönsamma. Men det är viktigt att inte göra hög vinst efter avkall på kvaliteten. Så återigen, det behövs en diskussion om högre kvalitet. Det måste löna sig att leverera god kvalitet.
Hur jobbar ni med er opinionsbildning nu?
– Vi är alltid delaktiga i opinionsbildningen. Vi har pratat om vikten av fokus på kvalitet, öppna transparanta jämförelser och att det ska vara lika villkor mellan privata och offentliga utförare i flera år och nu får våra frågor ökat fokus, vilket är bra.
Så Carema-krisen är rent av bra för er opinionsbildning?
– Det kan jag ju inte säga, men det kan komma något gott ur detta i förlängningen.
Hur gör ni för att diskussionen ska handla mer om kvalitet än kris?
– Vi borde bjuda in till en hearing om hur man gör upphandlingar som säkrar kvaliteten med deltagare från politiskt håll, företagen och kanske Socialstyrelsen.
Låter som Almedalen 2012?
– Vi borde göra det snabbare.