Bakgrunden är att Unionen har kartlagt 75 populära arbetsgivare och upprättat ”Schysta listan”. 60 företag fick grön flagg eftersom de har kollektivavtal medan 15 fick röd eller gul flagg. I en julkampanj går det att rösta på vilket företag som ”borde bli snällare först”.
Företaget som får flest röster får 15 kilo pepparkakor ”som en vänlig uppmaning att teckna kollektivavtal”. Omröstningen stängs 17 december och vinnaren tillkännages 18 december 2025.
”Vi vill med glimten i ögat poängtera att vi alltid kommer fortsätta jobba för schysta villkor och kollektivavtal. Med den här kampanjen, och med pepparkakornas magiska kraft, vill vi driva på för att göra techföretag snällare – inte bara till jul, utan året runt. Schysta villkor är en förutsättning för ett hållbart arbetsliv och pepparkakor är något som gör alla glada”, berättar Josefin G Nilsson, press- och opinionschef på Unionen, via mejl.
Kampanjen har flera målgrupper: företagsledningarna som ska nås via allmänheten och Unionens egna grupper som ska nås via mejlutskick.
Unionen använder sig även av pr och sociala medier.
Byrå är The Swedish Thing.
företag som Unionen visar upp i kampanjen
Spotify
Starbreeze
Facebook
King (spelutvecklarna)
Ubisoft
Evolution
Linkedin
AWS
Tesla
Sharkmob
Forefront
Apple
Google
Hemnet
Accenture
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

