• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

12 Dec 2025

Unionen pressar 15 techföretag med pepparkakskampanj

Unionen lyfter fram 15 "oschysta" techföretag som borde bli ”snällare” och skriva kollektivavtal.

Bakgrunden är att Unionen har kartlagt 75 populära arbetsgivare och upprättat ”Schysta listan”. 60 företag fick grön flagg eftersom de har kollektivavtal medan 15 fick röd eller gul flagg. I en julkampanj går det att rösta på vilket företag som ”borde bli snällare först”.

Företaget som får flest röster får 15 kilo pepparkakor ”som en vänlig uppmaning att teckna kollektivavtal”. Omröstningen stängs 17 december och vinnaren tillkännages 18 december 2025.

”Vi vill med glimten i ögat poängtera att vi alltid kommer fortsätta jobba för schysta villkor och kollektivavtal. Med den här kampanjen, och med pepparkakornas magiska kraft, vill vi driva på för att göra techföretag snällare – inte bara till jul, utan året runt. Schysta villkor är en förutsättning för ett hållbart arbetsliv och pepparkakor är något som gör alla glada”, berättar Josefin G Nilsson, press- och opinionschef på Unionen, via mejl.

Kampanjen har flera målgrupper: företagsledningarna som ska nås via allmänheten och Unionens egna grupper som ska nås via mejlutskick.

Unionen använder sig även av pr och sociala medier.

Byrå är The Swedish Thing.

företag som Unionen visar upp i kampanjen
Spotify
Starbreeze
Facebook
King (spelutvecklarna)
Ubisoft
Evolution
Linkedin
AWS
Tesla
Sharkmob
Forefront
Apple
Google
Hemnet
Accenture

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

arbetsmarknadCasekampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-12-18, 12:31

Svenskt Näringsliv och Företagarna om Skatteverkets processer

Skatteverket har hamnat i medialt blåsväder efter processer mot företagare som Roger Samuelsson och Ola Nordqvist. Skatteverket tre toppchefer: Katrin Westling Palm, generaldirektör, Michael Erliksson, rättschef och Fredric Brolin, chef för företagsbeskattningsavdelningen anser sig vara utsatta för en ”påverkanskampanj” samtidigt som de är föremål för en förundersökning gällande brott mot tystnadsplikten. Svenskt Närings och Företagarna anser att förtroendet för Skatteverket förtroende påverkas av de pågående processerna.  

Case
2025-12-16, 10:18

Mälarenergi sjunger upp varumärket

Med julhälsningar med sånguppträdande från bolagets anläggningar vill Mälarenergi lyfta varumärket.

Casekampanj
2025-12-15, 16:32

Skatteexperter ifrågasätter Skatteverkets tal om ”påverkanskampanj”

Två skatteexperter anser att Skatteverkets tal om att det är utsatt för en påverkanskampanj är ”olyckligt”.

Casemedier
2025-11-28, 14:06

Skatteverkets förundersökta rättschef vill bli justitieråd

UPPDATERAD. En förundersökning gällande brott mot tystnadsplikten har inletts mot Skatteverkets rättschef Michael Erliksson. Samtidigt söker han jobb som justitieråd i Högsta förvaltningsdomstolen.

Case
2025-11-27, 14:03

Hon är Svenskt Näringslivs nya toppchef

Svenskt Näringsliv utser en efterträdare till vice vd Karin Johansson som efter sommaren 2026 går i pension.

arbetarrörelserarbetsmarknad
2025-11-25, 21:44

Partisekreterarna diskuterar partiernas kommunikation

Under eftermiddagen, onsdagen 26 november 2025, kommer partiernas partisekreterare att diskutera politiks kommunikation under ett digitalt möte.

Caseopinionsbildningpolitik
2025-11-25, 06:50

Lokalbutikerna slår tillbaka under Black Week

Fyra organisationer slår sig samman för att bekämpa näthandeln under Black Week med hjälp av pr-byrån Andreasson PR.

kampanjpr
2025-11-24, 12:07

Valets viktigaste frågor – enligt Akavias medlemmar

Akavia har undersökt de viktigaste valfrågorna för fackförbundet 144 000 medlemmar. Det är samma vinnare som vid valet 2022.

arbetsmarknadval 2026
2025-11-18, 08:55

Kommunikatörerna jobbar mer obetalt

En majoritet av kommunikatörerna organiserade i fackförbundet DIK anser att de har för hög arbetsbelastning, arbetar mer än de får betalt för och ser dessutom att förväntningarna på dem har ökat.

ArbetearbetsmarknadUndersökning & Analys
2025-11-17, 08:25

En ny och ny chef i Sacos styrelse

Akademikerförbundens centralorganisation Saco fick en delvis ny styrelse för nästa kongressperiod 2025-2029.

arbetarrörelserarbetsmarknad
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Andréasson värvar trio – trappar upp inom pa
  • Kanslichefen får lämna Sveriges Lärare  
  • Handelsbanken-ordförandenas passion: Porsche
  • Unionen pressar 15 techföretag med pepparkakskampanj
  • Tidigare borgarrådssekreterare till Vårdföretagarna

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram