För pengarna syns Unionens logga i samband med Kontoret och på TV4-programmets sajt. Sponsorskapet är en del i fackförbundets stora imagekampanj som ska gå över tre år och syftar till att förändra bilden av Unionen.
– Facken, och Unionen, har länge tyckt att man ska kunna leva på tidigare gärningar, och inte behöva ”sänka sig” till reklam och marknadsföring. Men vi har vaknat upp och insett att vi måste bete oss som alla andra, säger Nina Kullberg, ansvarig för imageförflyttningen på Unionen.
Tanken är alltså att öka Unionens kännedom och locka fler medlemmar, och tv anses som ett utmärkt medium för just det.
– Vi har en fruktansvärd bred målgrupp , på mellan 1 och 2 miljoner. Då är tv ett kostnadseffektivt sätt att kommunicera, säger hon.
Att Unionen valde ett samarbeta med just Kontoret beror enligt Nina Kullberg på att programmet tar upp just de problem som facket jobbar med.
– Det handlar om precis den verklighet som våra medlemmar lever i. Det är ett bra sätt att få folk att öppna ögonen, säger Nina Kullberg, som själv tycker att huvudkaraktären Ove själv skulle behöva gå med i Unionen.
Exakt hur mycket Unionen betalar för samarbetet vill Nina inte uppge. Hon säger dock att det rör sig om mindre än en miljon.
– Det är ganska normalt för en reklamsatsning.
Har ni haft något inflytande över programmet?
– Nej, och det ville vi inte, då hade det tappat lite i trovärdighet. Vi är bara med genom vår logga, sedan får vi kommentera det som händer i programmet på annat sätt. Vi vill inte produktplacera.
Vad har ni fått för reaktioner från era medlemmar?
– De har nog inte hunnit ännu. Första avsnittet var igår. Men de brukar vara lite ifrågasättande till en början, frågar varför vi lägger så mycket pengar på reklam. Då förklarar vi att vi har ett kommunikationsproblem, att få i vår yngre målgrupp vet vad vi gör. Därför ehöver vi få ut den kunskapen.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.