Unionen annonserar i Nyheter24 – trots bråk med facket
Sajten har fått kritik från Journalistförbundet vid flera tillfällen. Bland annat för sitt bonussystem för fyra år sedan som innebar att en del av journalisternas lön baserades på hur många klick som deras artiklar genererad
Sajten har fått kritik från Journalistförbundet vid flera tillfällen. Bland annat för sitt bonussystem för fyra år sedan som innebar att en del av journalisternas lön baserades på hur många klick som deras artiklar genererade. Så sent som för två månader sedan kritiserades sajten på nytt, den här gången för att inte betala sina praktikanter, vilket är möjligt då Nyheter24 inte har kollektivavtal.
Trots den fackliga kritiken har Nyheter24s besökare under sommaren möts av flera annonser från ett annat av TCOs medlemsförbund, nämligen Unionen vars medlemskampanj fortfarande rullar på sajten.
På Unionen är man dock kortfattad.
– Vi ser löpande över vårt annonsval och vår medieval. Alla sådana aspekter som kommer fram, bland annat detta, kommer att finnas med när vi ser över det, säger Unionens marknadschef Fredrik Nilsson.
Han berättar att Unionen inte självt väljer var annonserna ska synas.
– Vi gör inte vår annonsering själva utan vi går via en mediebyrå och får professionell hjälp, säger han.
Unionens mediebyrå är Carat.
Men tycker du att det är en lämplig miljö för en facklig organisation?
– Eftersom jag inte är fullt insatt i villkoren för journalister vill jag inte kommentera eller gå in i den diskussionen, säger Fredrik Nilsson.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.