• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

02 May 2025

Undersökning: Nyhetskonsumtion stärker demokratin

En rapport från SOM-institutet slår fast att nyhetskonsumtionen stärker allmänhetens politiska kunskap och engagemang.

SOM-Institutet har på uppdrag av Tidningsutgivarna tagit fram en undersökning om vilken betydelse användning av nyhetsmedier har för människors politiska intresse.

Undersökningen visar att andelen som är intresserade av politik är högre bland dem som regelbundet tar del av morgontidningar samt regionala och nationella nyhetsaktörer.

Störst samband mellan användning och politiskt intresse finns för morgontidningar i storstäder, följt av morgontidningar i städer/tätorter/landsbygd. Differensen är i sin tur störst mellan de som tar del av nationella nyhetsmedier och de som inte gör det.

Den grupp som redovisar högst andel politiskt intresserade är storstadsbor som tar del av morgontidningar (79 procent).

Enligt rapporten är lokaltidningen särskilt betydelsefull för yngre vuxnas intresse för politik på kommunnivå. 58 procent av dem som läser lokaltidningen uppger att de är politiskt intresserade, bland dem som inte läser tidningen är istället siffran 36 procent. Inom samma målgrupp, yngre vuxna som regelbundet läser lokaltidningen är andelen som känner till en specifik lokalpolitiker dubbelt så stor (40 procent), jämfört med dem som inte konsumerar lokala morgontidningar.

Fyra av fem av regelbundna nyhetsanvändarna tar ställning i frågor som rör hur kommunstyrelsen sköter sitt arbete, och hur väl offentlig service, sjukvård, grundskola och äldreomsorg fungerar i den egna kommunen. Bland sällananvändarna är andelen 66 procent.

Bland dem som tar del av storstädernas morgontidningar och nationella nyhetsmedier uppger 10 procent fler (92 procent) att de röstade i senaste riksdagsvalet jämfört med dem som inte tar del av dessa medier.

I undersökningen kartläggs även allmänhetens nyhetsvanor. 83 procent konsumerar nationella nyhetsmedier åtminstone tre dagar per vecka.

54 procent konsumerar nyheter i sociala medier minst rew dagar i veckan.

51 procent anger att de konsumerar regionala nyheter radio/tv minst tre dagar i veckan.

47 procent svarar att de konsumerar morgontidningar minst tre gånger i veckan.

mer om
Rapporten Nyhetsanvändningens betydelse för demokrati är författad av Ulrika Andersson, SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Rapporten är skriven på uppdrag av Tidningsutgivarna och baseras på befintliga data från SOM-institutet 2021-2023.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Undersökning & Analys

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-12, 10:23

Novus vänder ner

Undersökningsföretaget Novus har lämnat sin rapport för det första kvartalet år 2025. Kurvorna pekar nedåt.

AffärerUndersökning & Analys
2025-05-07, 05:29

UNDERSÖKNING: Svenskarna vill ha ökat kulturstöd – både statligt och privat

Sex av tio svenskar säger sig konsumera kultur minst en gång per vecka och villigheten att betala för ett kulturevenemang har ökat under det senaste året. Över 40 procent tycker att stödet för kultur ska öka och det gäller både skattemedel och privat finansiering. Det visar en undersökning från Verian, beställd av organisationen Svensk Scenkonst.

AffärerkulturUndersökning & Analys
2025-05-06, 06:43

NORDICOM: Böcker upp och SVT förbi Netflix

Bokläsandet och boklyssnandet slår rekord och SVT Play passera Netflix som största streamingtjänst. Mediebarometern för 2024 från Nordicom vid Göteborgs universitet är här.

medierUndersökning & Analys
2025-04-29, 09:28

Företagen med högst anseende – ras för Max

Det är stabilt i toppen på Verians ranking för 2025 av företags anseende. Men det har inte varit någon anseende-framgång att jobba med mat och särskilt inte för den svenska hamburgerkedjan Max som rasar, efter Aftonbladets rapportering om företagets hantering av livsmedel.

Undersökning & Analys
2025-04-28, 07:58

RAPPORT: 175 000 ingenjörer vill plugga ai

En rapport från fackförbundet Sveriges Ingenjörer ger vid handen att så många som 175 000 ingenjörer vill lära sig mer om artificiell intelligens, ai.

artificiell intelligensUndersökning & Analys
2025-04-28, 06:03

Indikator vinner miljonupphandling

Undersökningsföretaget Indikator klarade alla skall-krav och vinner en myndighetsupphandling.

AffärerKundrörelserUndersökning & Analys
2025-04-23, 07:50

TCO-rapport om tystade tjänstemän pekar ut Tidö-regeringen

Idag presenterar tjänstemannafackens centralorganisation en rapport pekar på en växande tystnadskultur bland tjänstemännen i den offentliga förvaltningen. Mellan raderna pekas Tidö-regeringen ut.

Undersökning & Analys
2025-04-22, 05:22

Bättre för Yougov – men tar förlust efter skatt

Undersökningsföretaget Yougov förbättrade både intäkt och rörelseresultat under sitt senaste räkenskapsår (brutet i augusti).

AffärerUndersökning & Analys
2025-04-20, 07:23

”Aktoritära politiker har alltid använt sig av ny teknik”

I en artikelserie i Veckans Biref belyser tunga forskare, författare och fliosofer dagens snabbt föränderliga politiska landskap. Här kommer ett smakprov med Åsa Maria Wikforss, filosof och författare.

politikUndersökning & Analys
2025-04-16, 13:13

Tillväxtverket i stor upphandling

Tillväxtverket letar undersökningsbolag för undersökningen Företagens villkor och verklighet.

KundUndersökning & Analys
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram