Av dessa angav 35 procent att imagen har försämrats och 13 procent att den har ”försämrats avsevärt”. 20 procent av företagen anser att imagen har förbättrats.

Enkäten, som besvarade av 1 250 företag, visar att större företag i högre grad är mer negativa till tyskland som ett land att göra affärer i.  56 procent av företagen med över 100 medarbetare anser att Tysklands image har försämrats.

Företag från eurozonen, Asien-Stillahavsområdet och Kina är särskilt kritiska till hur Tysklands image har utvecklats. Mest negativt är det i Kina där 76 procent av föreagen anser att Tysklands image har försämrats de senaste fem åren.

64 procent anser att Tyskland är värda ett betyg på minst fyra på en femgradig skala vad gäller affärsvänlighet.

64 procent anser att Tyskland är värda ett betyg på minst fyra på en femgradig skala vad gäller att vara ett innovationscenter.

Tysklands försämrade image har dock inte avspeglats i svenska företags investeringslust i Tyskland.

Värdet på direktinvesteringar ”har minskat något men antalet bolagsetableringar i Tyskland har ökat under de senaste två åren från 1915 till 2300 svenskägda bolag i Tyskland enligt statistik för det tyska investeringsfrämjandet GTaI”, uppger den Tysk-Svenska Handelskammaren.

”Det finns mycket som kan göras bättre och Tysklands strukturella svaghet påverkar många tysk-svenska affärer och projekt. Men kärnan i våra affärsrelationer fortsätter att utvecklas, till exempel inom högteknologisk forskning, hållbar mobilitet, säkerhetsteknik, energieffektivitet och life science”, kommenterar Ralph-Georg Tischer, vd på Tysk-Svenska Handelskammaren.