I söndags gav sig en rad artister och mediepersonligheter in i sjöfylleridebatten. I en debattartikel publiceras i Svenska Dagbladet hävdade kändisarna, däribland komikerna Peter Magnusson och David Hellenius, att sjöfyllerilagen ”leder fel”.
 
Enligt den två år gamla lagen är maxgränsen för mängden alkohol i blodet 0,2 promille.
 
Debattörerna, som även inkluderar Bengt Gärde, ordförande för svenska Båtunionen, samt båtjournalisten Lars H Lindén, hävdar att båtolyckor med alkohol inblandad handlar ”regelmässigt om grovt sjöfylleri, alltså från en promille – och långt därutöver”.
 
Därför, menar de, saknar 0,2-promillekravet ”berättigade skäl”.
 
Men på Transportstyrelsen är man av en annan uppfattning. Jonas Ekblad, tidigare båtjournalist, är analytiker på myndigheten och jobbar med att utreda och analysera fritidsbåtsolyckor med syftet att försöka förbättra statistiken.
 
Han säger att kändisarna helt enkelt har fel i sitt argument.
– Att det inte skulle spela någon roll mellan 0,2 och 1 promille är inte sant. Det kan visst påverka.
 
Totalt omkom 40 personer i fritidsbåtsolyckor ifjol. Transportstyrelsen har hittills lyckats få in promilletalen för 24 av dessa personer.
 
Siffrorna visar att medan en fjärdedel, sex personer, inte hade någon alkohol alls i sitt blod, hade lika många under en promille. En fjärdedel hade mellan 1 och 2 promille och ännu en fjärdedel låg över 2 promille. Totalt var tre av fyra påverkade.
 
Jonas Ekblad är också kritisk till påståendet att personer med under 1 promille inte är i någon större utsträckning inblandade i några allvarliga olyckor.
– De är ute och far eftersom de troligen baserar uppgifterna på sjörättsprofessorn Hugo Tiberg som bara tittat på domar som varit uppe i domstol. Det är väldigt få av de dödsolyckor jag ser som överhuvudtaget hamnar i domstol. Av förra årets 40 olyckor tror jag endast 1 kommer gå till domstol.
 
Sjöfyllerilagen kan dessutom ha haft en viss inverkan. Jonas Ekblad pekar på årets statistik över antalet omkomna som han säger ser ”väldigt bra ut”.
– Det är ungefär 11 personer som vi vet nu som omkommit i fritidsbåtsolyckor i år. Vad det beror på kan man fundera på. Det kan handla om vädret vi haft. Men en annan gissning kan vara att alkoholreglerna faktiskt spelat roll, att vi fått ett visst genomslag.
 
Han avslutar:
– Både Kustbevakningen och Sjöpolisen tror att folk blivit mer försiktigare nu efter lagen, det går inte att utesluta att det haft en viss betydelse.