• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

02 Jun 2020

”Traditionell rekrytering diskriminerar – ai öppnar för fördomsfri”

DEBATT. Traditionell rekrytering diskriminerar och nätverk och cv avgör vem som får jobbet. Men artificiell intelligens, ai, kan skapa fördomsfri rekrytering, argumenterar Sanna Bergling, vd på Rektra.

DEBATT. Traditionell rekrytering diskriminerar och nätverk och cv avgör vem som får jobbet. Men artificiell intelligens, ai, kan skapa fördomsfri rekrytering, argumenterar Sanna Bergling, vd på Rektra.

Endast 45 procent av alla rekryteringar blir idag lyckade och en felrekrytering kostar i genomsnitt 700 000 kronor. Dessutom är manuellt urval vid rekrytering tidskrävande och tar i snitt 20 timmar. Det är tydligt att traditionell rekrytering är ineffektiv, kostsam och innebär stor osäkerhet kring träffsäkerhet.

Vi på Rektra utmanar traditionell rekrytering med en digital headhunter som med ai, artificiell intelligens vänder på processen: det är jobben som söker kandidater och cvt flyttas från rampljuset. Den som söker jobb alltid är anonym. Vi ser till att det är kompetens och framtidsmål som avgör när en kandidat matchas med arbetsgivare.

Gång på gång är det bevisat att traditionell rekrytering är diskriminerade. Namn, ålder och kön är exempel på faktorer som idag påverkar vem som får vilket jobb. Studier har bland annat visat att yngre arbetssökande i genomsnitt mottog upp till fyra gånger fler svar från arbetsgivare än äldre arbetssökande och att personer med namn från Mellanöstern och Afrika kallades på färre intervjuer jämfört med personer med typiskt svenska namn.

Urval med ai är ett steg i rätt riktning mot diskrimineringsfri rekrytering och kan även öppna upp möjligheten för rekryterare och arbetssökande att se bortom de urval de annars skulle stannat vid.

Vi filtrerar bort fördomar, medvetna såväl som omedvetna, som arbetsgivare kan ha när de värderar kandidater mot varandra. Anonymiserade kandidater matchas automatiserat mot arbetsgivares erbjudanden baserat på kandidaternas kompetens och önskemål. Ett jag-är-intresserad-filter säkerställer att det är kandidaten som bestämmer vilken arbetsgivare som får ta del av personens kontaktuppgifter. På så sätt slipper kandidater spam från ointressanta arbetsgivare och arbetsgivare kan sluta lägga tid på irrelevanta kandidater.

Vem som har snyggast cv, störst nätverk eller bäst kunskap och tid att dagligen scanna av annonser ska inte avgöra vem som får vilket jobb. Rektra vänder upp och ner på rekryteringsprocessen. Hos oss är det jobben som söker kandidaten, inte tvärtom. Kandidatens drömmar och mål är i fokus samtidigt som behovet av ett proffsigt cv avvecklas. Kandidaten skapar enkelt en profil som automatiskt matchas mot lämpliga erbjudanden.

Rektras vision är att genom maskininlärning skapa fördomsfria rekryteringar med arbetstagaren i fokus.

Där traditionell rekrytering brister ger ai nya möjligheter. Arbetsgivare får direktkontakt med intresserade kandidater utan krav på annonsering eller search.

Sanna Bergling, vd och medgrundare, Rektra

Vill du debattera? Mejla: rolf@dagensopinion.se

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram