TU anordnar sju seminarier i Almedalen. Alla bär temat hur medierna ska hantera sin makt.
Anna Serner, som 1 oktober blir vd för Svenska Filminstitutet, pekar ut seminarierna om hur medierna granskar kultur och seminariet om hur medierna förhåller sig till folkmord, som de två intressantaste.
Folkmord och kultur, vad är egentligen den gemensamma nämnaren i era seminarier?
– Det är mediernas makt, vilket ansvar det innefattar och hur de utövar sin makt.
Sociala medier och pr-konsulter tar över allt mer av mediernas roll. Har medierna någon makt at tala om egentligen?
– De både har och ska ha makt.
Dina medlemmar, dagstidningarna, tappar räckvidd, annonsintäkter och upplaga och har lönsamhetsproblem. Varför är det just deras makt som behöver diskuteras?
– Det där är en sanning med modifikation. Tidningarna har inga problem med lönsamheten nu. Det stämmer på sikt att upplagorna och lönsamheten sjunker. Därför finns den en ännu större anledning att prata om mediemakt. Trovärdigheten är grundbulten i kampen om publiken. Då behövs medier med ansvariga utgivare och meddelarskydd. Därför ska man inte sluta ställa krav på hur medierna utövar sin makt.
Trovärdigheten är alltså affärsidén?
– Absolut. Trovärdigheten är grunden till mediernas affärsidé.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

