– Vi ska vara en kommunikationsbyrå för civilsamhället för dem som vill flytta gränser genom engagemang, säger byråns vd och grundare Joakim Trovik Johansson, och beskriver världsläget:
– Det demokratiska samtalet, politiken och människors tro på framtiden har förändrats kraftigt. Det råder ett värderingskrig samtidigt som GDPR och TTPA blir till symboler för att behålla kontrollen i en tid av oro. Samtidigt har det visat sig att boost-knappen (på sociala medier) ändå inte riktigt fungerar. Det fungerar för att få folk att engagera sig men då behövs också ett svar på ’varför’. Det saknas tyvärr hos och bland många aktörer.
Byrån får ett trehövdat erbjudande: processledning, kampanj och digitalt.
– Det är omtag som vi har jobbat med under hösten, för att vara klara i god tid inför valrörelsen. Alla på byrån har bidragit till vår uppdaterade analys och vi känner oss idag bättre rustade att ta oss an samhällsproblem för uppdragsgivare, än vad vi tidigare har gjort.
Byrån har tidigare haft arbetarrörelsen med bland annat fackförbund och S-styrda organisationer i blickfånget. Nu är det en bredare definition av civilsamhället som bär huvudkundmålgrupp. Här tar The Swedish Thing utgångspunkt i att Sverige har bland den högsta organisationsgraden i världen.
– Men Sverige förändras. För lite drygt 15 år sedan var 70 procent av alla unga medlemmar i en förening. Idag är den siffran närmre 45 procent. Unga känner pessimism.
Här vill The Swedish Thing bidra till att mobilisera uppdragsgivarnas målgrupper ”på riktigt”.
– Engagemang är civilsamhällets hårdvaluta. Kampanjer som gör avtryck bygger på att aktivera och mobilisera gräsrötter maximalt. Men då måste människor se den större uppgiften och känna att deras insats gör skillnad.
Metoden bygger på att The Swedish Thing erbjuder processledning och ställer ”de svåra frågorna” och ”spetsar” till budskapen.
– Tidigare har vi varit mer av en byrå som levererat genomförande, vilket inte alltid leder till effekt på längre sikt. Nu är vi en förändringsbyrå som ska göra något på riktigt. En byrå för dem som vill att det ska kännas och varför.
Byrån har idag sju medarbetare. Jonas Nygren är uthyrd på Kommunal, som chef för avtalsavdelningen, medan Viktor Nyberg ska agera S-ledaren Magdalena Anderssons pressekreterare fram till valet.
Joakim Trovik Johansson blir ansvarig för kampanj på byrån, Anna Ljungdell, tidigare kommunstyrelseordförande för Nynäshamns, blir ansvarig för rådgivning medan Alexander Claesson, ansvarig för digital.
Under sitt första hela räkenskapsår 2024 omsatte The Swedish Thing 3,1 miljoner kronor och gjorde en vinst på 85 000 kronor.
– Tillväxten ligger på cirka 25 procent under året och vi räknar med minst lika mycket för 2026.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

