• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

30 Oct 2025

The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

The Swedish Thing, startade 2023 som en pa-byrå med S-stämpel. Nu tar byrån en ny position som det som kan vara Sveriges första civilsamhällesbyrå.

– Vi ska vara en kommunikationsbyrå för civilsamhället för dem som vill flytta gränser genom engagemang, säger byråns vd och grundare Joakim Trovik Johansson, och beskriver världsläget:

– Det demokratiska samtalet, politiken och människors tro på framtiden har förändrats kraftigt. Det råder ett värderingskrig samtidigt som GDPR och TTPA blir till symboler för att behålla kontrollen i en tid av oro. Samtidigt har det visat sig att boost-knappen (på sociala medier) ändå inte riktigt fungerar. Det fungerar för att få folk att engagera sig men då behövs också ett svar på ’varför’. Det saknas tyvärr hos och bland många aktörer.

Byrån får ett trehövdat erbjudande: processledning, kampanj och digitalt.

– Det är omtag som vi har jobbat med under hösten, för att vara klara i god tid inför valrörelsen. Alla på byrån har bidragit till vår uppdaterade analys och vi känner oss idag bättre rustade att ta oss an samhällsproblem för uppdragsgivare, än vad vi tidigare har gjort.

Byrån har tidigare haft arbetarrörelsen med bland annat fackförbund och S-styrda organisationer i blickfånget. Nu är det en bredare definition av civilsamhället som bär huvudkundmålgrupp. Här tar The Swedish Thing utgångspunkt i att Sverige har bland den högsta organisationsgraden i världen.

– Men Sverige förändras. För lite drygt 15 år sedan var 70 procent av alla unga medlemmar i en förening. Idag är den siffran närmre 45 procent. Unga känner pessimism.

Här vill The Swedish Thing bidra till att mobilisera uppdragsgivarnas målgrupper ”på riktigt”.

– Engagemang är civilsamhällets hårdvaluta. Kampanjer som gör avtryck bygger på att aktivera och mobilisera gräsrötter maximalt. Men då måste människor se den större uppgiften och känna att deras insats gör skillnad.

Metoden bygger på att The Swedish Thing erbjuder processledning och ställer ”de svåra frågorna” och ”spetsar” till budskapen.

– Tidigare har vi varit mer av en byrå som levererat genomförande, vilket inte alltid leder till effekt på längre sikt. Nu är vi en förändringsbyrå som ska göra något på riktigt. En byrå för dem som vill att det ska kännas och varför.

Byrån har idag sju medarbetare. Jonas Nygren är uthyrd på Kommunal, som chef för avtalsavdelningen, medan Viktor Nyberg ska agera S-ledaren Magdalena Anderssons pressekreterare fram till valet.

Joakim Trovik Johansson blir ansvarig för kampanj på byrån, Anna Ljungdell, tidigare kommunstyrelseordförande för Nynäshamns, blir ansvarig för rådgivning medan Alexander Claesson, ansvarig för digital.

Under sitt första hela räkenskapsår 2024 omsatte The Swedish Thing 3,1 miljoner kronor och gjorde en vinst på 85 000 kronor.

– Tillväxten ligger på cirka 25 procent under året och vi räknar med minst lika mycket för 2026.

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Affärerlobbyingpr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-29, 07:52

NOVUS/LENNOX: Politiska budskap ska främst locka väljare

Pr-byrån Lennox tänker göra ett antal opinionsmätningar fram till valet 2026. Den första är tänkt att reda ut hur väljarna ser på politikernas budskap.

opinionsundersökningprval 2026
2025-10-29, 07:28

Donald Trump gör LO rikt

Med USA president Donald Trumps politik fick den fackliga centralorganisationen LO ett uppsving i sin finansportfölj under 2024.  

Affärerarbetsmarknad
2025-10-27, 05:29

Fredrik Reinfeldt halverar intäkterna – ökar marginalen

Den förra statsministern och partiledaren (m) Fredrik Reinfeldt halverade intäkterna i sitt konsultbolag under det senaste räkenskapsåret (brutet 1 april) men ökade vinstmarginalen.

Affärer
2025-10-21, 05:31

Omsättningsrekord men fortsatt förlust för Omni

Schibsteds nyhetsaggregator Omni har inte gått med vinst sedan 2020. Men under 2024 slog företaget i alla fall omsättningsrekord.

Affärermedier
2025-10-14, 08:23

Mediebyråerna ökar köpen – men traditionella medier tappar

Efter fyra månader med minskade köp av reklamutrymme ökade medlemmarna i Sveriges Mediebyråer sina investeringar under september. Men ökningen ligger hos de nya digitala kanalerna.

Affärermedier
2025-10-13, 10:25

PPP-partner blir fotbollskom-chef – startar byrå

En tidigare vd för en pr-byrå och en partner i byrånätverket PPP, kliver in som tillförordnad kommunikationschef för Svensk Elitfotboll och passar på att starta en egen byrå.

Affärerarbetarrörelser
2025-10-13, 10:12

Spansk byrå köper nederländsk some-byrå med kontor i Stockholm

En global social first-byrå, grundad i Madrid, köper den nederländska sociala medier-byrån Teams5pm, som finns på plats i Stockholm.

Affärer
2025-10-10, 06:36

Kreativt efter tillväxt på Haus – fyra nya medarbetare

Kommunikationsbyrån Haus skrudar om sitt affärsområde Grow till Creative och anställer fyra nya konsulter.

Affärer
2025-10-10, 06:34

Sök-gasell till Nordic Amazing Group

Jönköpingsparet Sandra-Stina och David Vesterlund säljer sin seo-byrå Increv.

Affärer
2025-10-09, 14:22

Noa bygger nordeuropeisk konsuljätte

Den norska byråkoncernen Noa, som äger byråer som Åkestam Holst, bygger ihop fem byråer till en nordeuropeisk konsultjätte.

Affärer
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Fackförbundens komstrategier inför…
  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • Ebba Busch (kd) stuvar om bland statssekreterarna
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd
  • The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram