I torsdags morse började Mats Genberg och Niels Paarup-Petersen, som grundade Öresundsrevolutionen, färden mot Stockholm som nominerade i klassen Årets Digitala Opinionsbildare i Reform Acts och Dagens Medias utmärkelse Årets Opinionsbildare.
Mats Genberg berättar:
 
– Den gode Nils berättade på morgonen om idén att vi skulle göra något.
 
Niels Paarup-Petersen hade med sig tejpen köpt Biltema.  Väl i Stockholm sonderade han läget vid Riksbron.
På galan för Årets Opinionsbildare gick första priset i stället Malena Ernman i klassen Årets Digitala Opinionsbildare. Men från Malmö kom även Refugees Welcome som var nominerade i Årets Gräsrot och vann.
– Vi satt och firade med Refugees Welcome och tänkte vad fasen, vi går bort till Riksdagsbron och drog en vända tejp. Sedan drabbades Nils av ett infall och drog tejpen fram och tillbaka och kors och tvärs.
Öresundsrevolutionen är en protest mot två saker: id-kontrollerna vid Öresundsbron, men också en protest mot centralmaktens, läs Stockholms roll. Med avspärrningarna på Riksbrion ville Öresundsrevolutionen förmedla hur det känns att få rörligheten över sin bro inskränkt lokalt i Öresund.
– De stängde vår bro. Nu stänger vi deras.
Skyddsvakter vid Riksdagshuset vinkade till sig Öresundsrevolutionärerna.
– Vi gick och språkade med dem.  De undrade om vi förberedde något och de sa att de inte kunde lova att tejpen fick sitta kvar.
Det visade sig att ansvaret för Riksbron ligger på regeringskansliet, ytterst alltså statsminister Stefan Lövfen (s).
– Att det var Stefan bro gjorde det ju ännu roligare.
Med id-kontrollerna över Öresund, uppstår krångel som att en tysk medborgare måste åka till Stockholm för att förnya sitt pass eller att en kvinna mekades bolån hos statliga SBAB eftersom hon jobbade i Danmark.
– Vi får rapporter om konstiga konsekvenser hela tiden, men det händer inget.
Men lite tejp och ett samtal till Expressen och därtill medial  nyhetstorka skapade en medial framgång.
– Vi hade en räckvidd på 40 000 på Facebook. Sist jag såg det var på text-tv. Då har man fått genomslag.  Tejpen kostade någon hundralapp så det bra ROI (utdelning på investeringen).
Samtidigt blev kampanjen en visualisering av centralmaktens inflytande.
–Med lite plastband i Stockholm, då j-lar händer det något, säger Mats Genberg.