Tankesmedja pressar Annie Lööf om sjuklönen med annonskampanj
I annonsen, som i dag gick i Dagens Industri, tar tankesmedjan Den Nya Välfärdens ordförande Patrik Engellau upp sjuklönefrågan som ett viktigt område för Sveriges företagare. Annonsen är riktad till näringsminister Annie Lööf (c), som tankesmedjan anser ”har ett stort jobb framför” sig för att förbättra företagarklimatet.
Bland annat hävdar Patrick Engellau att företagarna anser det vara ”orimligt och orättvist att de ska beh&oum
I annonsen, som i dag gick i Dagens Industri, tar tankesmedjan Den Nya Välfärdens ordförande Patrik Engellau upp sjuklönefrågan som ett viktigt område för Sveriges företagare. Annonsen är riktad till näringsminister Annie Lööf (c), som tankesmedjan anser ”har ett stort jobb framför” sig för att förbättra företagarklimatet.
Bland annat hävdar Patrick Engellau att företagarna anser det vara ”orimligt och orättvist att de ska behöva betala sina anställda sjuklön i två veckor”.
– Till skillnad från regeringen så betraktar vi inte näringslivet och företagarna som ett särintresse, utan de är själva grunden för nationens välstånd. Och företagarklimatet i Sverige är inte bra, säger han.
Patrick Engellau hävdar också att de pratar med ”tusentals företagare i veckan” och att just sjuklönen är en av de frågor som är högst på agendan för dem.
– De vill att man helst tar bort det, eller åtminstone minskar sjuklöneperioden. Företagarna upplever det som enastående orättvist.
Regelverket anses vara ”snurrigt” och skiljer sig mellan arbetsgivare och anställd. När arbetsgivaren exempelvis vabbar hjälper staten till. Men när de anställda är sjuka är det arbetsgivaren som får ta det ekonomiska ansvaret.
– Det är också orättvis på andra sätt. Företagarna kan i allmänhet inte göra något för att hålla folk friska. Det känns som en orättfärdig regel, säger Patrik Engellau.
På vilka andra sätt jobbar ni med den här frågan?
– Det ligger alltid där, och med jämna mellanrum gör vi något utspel. Vi försöker övertyga folk om att det är en dum regel, och har haft en del annonser på det temat genom åren. Till slut kanske någon förstår.
Patrik Engellau säger vidare att deras ”så kallade” opinionsbildning – han ”vill inte kalla det för opinionsbildning, eftersom det inte går att bilda opinion om folk inte är redo för ett budskap” – har gradvis gett resultat på andra områden.
– Den största framgången vi haft var när vi införde skolpengssystemet för 20 år sedan. Det skrev vi böcker om och argumenterade för i olika kommuner. Vi kan se på punkt efter punkt att det går, kanske långsamt, åt det håll som vi vill.
Ett annat exempel han tar upp är sänkta arbetsgivaravgifter.
– Det jobbade vi med för 15-20 år sedan, det fanns då inte ens på agendan, säger Patrik Engellau.
Måste företagarna vänta 20 år för att sjuklönen ska ändras?
– Man vet aldrig hur lång tid det tar. Skolpengen kom på ett år, för nationen var mogen för det. Det här arbetet måste bedriva ihärdigt och långsiktigt, man vet aldrig när något händer. Men vår erfarenhet är att det går åt det håll som vi tjatar om, och kanske inte för att vi tjatar utan för att vi insett vad som måste göras innan andra har gjort det.
Bland de företag som ställer sig bakom förslaget återfinns bland andra pr-byrån Veritas.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.