Regeringen vill fördubbla banavgifterna mellan åren 2011 och 2013. Dessutom förväntas höjningarna fortsätta fram till 2021. Det menar Tågoperatörernas vd Peder Wadman, som i dag kritiserar avgiftshöjningen i en debattartikel i Dagens Industri tillsammans med Sekos förbundsordförande Janne Rudén och Näringslivets transportsråds ordförande Stig Wiklund.
– Höjda banavgifter innebär att vi får svårt att konkurrera, samtidigt som vi har en infrastruktur som är sliten och där vi dras med förseningar, något som också kostar pengar, säger Peder Wadman.
 
Men branschorganisationen har sedan ett par år tillbaka drivit frågan – utan resultat. Nu hoppas Tågoperatörerna och Peder Wadman kunna påverka opinionen och få regeringen att vända sig i frågan.
 
Varför har ni inte fått gehör tidigare?
– Det är möjligt att man inte riktigt trott på oss när vi beskrivit riskerna och konsekvenserna, det är nu som man har det svart på vitt, när järnvägsföretagen går under, säger Peder Wadman, med det norska bolaget Cargonet i åtanke.
 
Hur ska ni driva frågan nu?
– Ja, dels med den här artikeln. Sedan försöker vi också få till stånd en dialog med regeringen om det här. Vi har bland annat skrivit ett brev till regeringen.
 
Med brevet – som skickades till näringsminister Annie Lööf (c) – hoppas de att regeringen tänker om och stoppar höjningarna.
 
Ardalan Samimi