Att infrastrukturen i Sverige är eftersatt är ingen hemlighet. Både branschföreträdare och även Trafikverket har pekat på stora investeringsbehov i inte minst spårtrafiken.
 
Nyligen öppnade dessutom Moderaterna upp för ökade investeringar i infrastrukturen, och sällade sig därmed till oppositionspartierna som länge pekat på behovet.
 
Nu hoppas järnvägsbranschen att det är mer än bara tomt snack och att politikerna inför höstens budget och infrastrukturproposition tar tag i frågan på allvar.
 
Därför går flera branschföreträdare, med Staffan Håkansson, vice ordförande för branschorganisationen Swedtrain i spetsen, ut i dag i en debattartikel i Sydsvenskan där de försöker sätta press på regeringen, och finansminister Anders Borg (m).
– Vi skriver just nu flera sådana här debattartiklar i olika delar av landet. Vi vill, i anslutning till kapacitetsutredningen och infrastrukturpropositionen, trycka på och ytterligare understryka behovet av kommande investeringar, säger Staffan Håkansson.
 
Hur mycket pengar handlar det om egentligen?
– Det är svårt att säga, men det är väldigt stora belopp, hundratals miljarder kronor. Men det ska samtidigt ses under en längre tid. Investeringar på exempelvis en ny bana sprids över många år, och sedan finns en användningstid som är väldigt lång. Sett per år det relativt blygsamma belopp ändå.
 
Staffan Håkansson säger vidare att Sverige i dag ligger dåligt till vad gäller infrastrukturinvesteringar i förhållande till BNP jämfört med andra europeiska länder, och att landet dessutom inte ens investerar tillräckligt för att hålla den nuvarande infrastrukturen intakt.
– Vi hoppas politikerna tar det här på allvar och kommer överens över blocken, snarare än att göra det till en tvistefråga.
 
Han fortsätter:
– Problemet är att de beslut man tar i dag har ingen omedelbar effekt. Det dröjer lång tid innan effekten kommer, och man har flera val emellan. Infrastrukturen blir på så vis en fråga som man inte kan vinna röster på.
 
Jobbar ni med någon pr-byrå?
– Nej, vi jobbar i stor utsträckning med folk som jobbar i vår egen organisation. Våra medlemsorganisationer har också duktiga kommunikatörer.