• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

22 Feb 2019

Swedbank: Uppdrag granskning har gjort ett gediget pr-arbete

Banken hade inte tillräckligt med information för att kunna agera snabbar. Det berättar Swedbanks kommunikationschef Gabriel Francke Rodau. Han ger också sin bild av SVTs pr-kampanj som ska sprida programmet internationellt.

Banken hade inte tillräckligt med information för att kunna agera snabbar. Det berättar Swedbanks kommunikationschef Gabriel Francke Rodau. Han ger också sin bild av SVTs pr-kampanj som ska sprida programmet internationellt.

Hur har det gått med arbetet att hantera uppdrag granskning?
 – Vårt fulla fokus är att bringa klarhet i de uppgifter som förekommer i Uppdrag granskning. Därför har vi tillsatt en oberoende (ey) utredning som får gå igenom materialet. Det var först i går vi fick tillåtelse att fotografera listan på de här 50 namnen (i Uppdrag gransknings material) och i och med det kunde vår oberoende granskning starta, säger Gabriel Francke Rodau.

Många tycker att ni är sena på bollen, att ni har vetat om att granskningen skulle komma, det kan verka som ni inte hade förberett er så mycket?
– Vi såg Uppdrag gransknings program precis samtidigt som alla andra när det släpptes i onsdags. Innan har vi bara fått enskilda detaljer.

Så ni var tvungna att vänta tills programmet kom?
– Ja, men det var också så att det var först när vi kunde fotografera av de 50 namnen som vi kunde initiera en extern granskning.

Hur jobbar ni med externa konsulter?
– Vi har anlitat Brunswick som stöder oss i arbetet.

Jobbar ni med någon särskild, kanske Maria Rankka (vd, Brunswick)?
 – Jag kan inte säga några namn.

Vad kommer ni att göra nu förutom att avvakta resultaten från utredningarna?
 – Vi ser att det finns ett stort behov i marknaden för mer information. Får vi information under vårt arbete som kan vara relevant för marknaden, då kommer vi att gå ut med den.

Hur tycker du att SVTs kommunikation och information kring sitt program har funkat?
 – Vi noterar att Uppdrag granskning har gjort ett gediget pr-arbete för att få ut programmet i både svensk och internationell media. Men det är deras uppgift att sprida det arbete de gör. Det vi har att fokusera på är att tydliggöra fakta man eventuellt kopplar till oss i programmet.

SVT hade verkligen förberett sig noga med olika versioner och snygg grafisk profil, hur tycker du att det rimmar med public service-uppdraget?
 – Det är inte upp till mig att utvärdera public service-uppdraget, men jag kan notera att Uppdrag granskning har haft ett väldigt intensivt pr-arbete som bland annat har gått ut på att läcka delar av programmet i förväg i de baltiska länderna.

Hur påverkar det er?
 – Det skapar självklart ett ökat intresse, tryck och behov kring att vi kommunicerar mer kring programmet.

Kommer ni själva att kommunicera lite mer och med mer proaktivt arbete?
– Vi är i ett läge då vi framförallt måste svara på de frågor vi får och räta ut de frågetecken som finns. Huruvida det arbetet är proaktivt eller reaktivt är en semantisk fråga.

Att sitta och bli intervjuad i Uppdrag granskning måste vara ett sällsynt tillfälle som man har sett andra delta i, hur upplevde du det att sitta där själv?
– Jag kan notera att Uppdrag granskning har en intervjuteknik som ligger väldigt långt från övriga journalister på den svenska marknaden. De bygger sina program kring en speciell dramaturgi, som ofta drar fakta och sanningar till sin spets.

Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Case

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-16, 13:18

Ai-tillverkade människor besöker IF Metall

Till sin kongress i Örebro har fackförbundet IF Metall bjudit in ai-tillverkade människor.

arbetsmarknadCase
2025-05-13, 13:17

Sveriges Hamnar får dubbelt fackligt varsel

Branschförbundet Sveriges Hamnar har fått varsel om strejk från två olika fackförbund.

Casekampanj
2025-05-12, 07:16

Shibsteds e-handel får eget varumärke

Sedan den norska börsnoterade koncernen Schibsteds klövs i två delar har de två nya organisationerna opererat under samma namn, Schibsted. Men nu är den eran över.

Casemedier
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-04-30, 08:25

Råd ska råda över varumärket Sverige

Svenska institutet har utvecklat en ny strategi för varumärket Sverige. Bland annat ska ett råd stämma av hur varumärket utvecklas.

Case
2025-04-25, 07:01

Greenpeace dubbelanmäler Arla för vilseledning

I ett pressmeddelande meddelar miljöorganisationen Greenpeace att den anmäler mejeriföretaget Arla för vilseledning i sin kommunikation.

Case
2025-04-22, 10:02

Fortum sätter nordisk plattform

Det finska Energibolaget Fortum vill samla alla sin målgrupper på samma kommunikation.

Casekampanj
2025-04-02, 11:05

SCA om Greenpeace samtyckeskampanj: Den tar polisen hand om

Miljöorganisationen Greenpeace genomför ”en samtyckes- och hållbarhetskontroll” vid skogsbolaget SCAs virkesterminal i Timrå. SCA tycker att Greenpeace har fel i sak och bär sig olagligt åt.

Case
2025-03-05, 08:22

Så ordnade Svensk Handel drömgästen Ulf Kristersson

Många opinionsbildande organisationer drömmer om ett besök från statsministern. För Svensk Handel blir drömmen sann i dag.

Caseopinionsbildningpolitik
2025-02-26, 22:00

Colombia högt på Saabs pressagenda

När uppgifterna om att USA med ett veto kan stoppa Colombias köp av Gripen-plan hade Saab ett lite trumfkort på pressavdelningen.

Casemedier
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Narva värvar ir-tungviktare

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram