Sveriges åkerier kräver stopp för utländska åkerier
Sedan två år tillbaka tillämpas cabotage-regeln i Sverige som tillåter utländska åkerier att frakta gods. Detta för att minska tomkörningar.
Denna regel hotar att slå ut inhemska åkerier i Skandinavien. Branschorganisationer i Norge, Sverige och Danmark vänder sig nu till sina respektive regeringar med krav att införa undantagsregLER. Annars kommer skandinaviska åkeribranscher att slås ut
Sedan två år tillbaka tillämpas cabotage-regeln i Sverige som tillåter utländska åkerier att frakta gods. Detta för att minska tomkörningar.
Denna regel hotar att slå ut inhemska åkerier i Skandinavien. Branschorganisationer i Norge, Sverige och Danmark vänder sig nu till sina respektive regeringar med krav att införa undantagsregLER. Annars kommer skandinaviska åkeribranscher att slås ut.
Johan Lindström vd för Sveriges Åkeriföretag skriver i brevet till infrastrukturministern Catharina Elmsäter- Svärdh (m) att störningarna på den skandinaviska marknaden har blivit så stora att artikel 10 i förordning 1072/2009 är tillämplig. Regeln säger att om störningarna på marknaden är stor, så går det att avskaffa cabotage.
Johan Lindström skriver: "Sveriges Åkeriföretag begär ett stopp för cabotagetrafik i Sverige tills Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen är färdiga med sin utredning och analys på den svenska transportmarknaden. Vi är oroliga för att den kan vara för sent att vänta tills utredningen är klar den första mars 2013."
Tonchi Percan
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.