Förslaget presenterades av socialförsäkringsminister Annika Strandhäll den 6 april och går ut på att företagen ska står för 25 procent av kostnaderna för alla anställda som är sjukskrivna mer än 90 dagar.
Svenskt Näringsliv har sedan dess jobbat för att stoppa förslaget och trappar nu upp insatserna ytterligare. I ett första steg har branschorganisationen gett förslaget ett nytt hamn: sjukskatt.
Svenskt Näringslivs presschef Peter Isling förklarar:
– Förslaget innebär ytterligare pålagor på arbetsgivarna som redan i dag betalar väldigt mycket för att finansiera sjukkostnader. Faktum är att företagen via arbetsgivaravgiften faktiskt betalar för mycket till sjukförsäkringen. När kostnaderna för sjukförsäkringen minskat har avgiften inte minskat i motsvarande grad. I stället har skattedelen i arbetsgivaravgiften höjts. Så detta är en sjukskatt, det är vad det handlar om.
Svenskt Näringsliv drar nu igång kampanjen Stoppa Strandhälls sjukskatt.
I dag sände exempelvis den egna sajten ett tv-inslag om regeringens förslag.
– Det handlar framförallt om att få företagare att komma till tals. Det är många därute som är skitförbannade. Vi vill hjälpa dem komma ut och få sin röst hörd.
Svenskt Näringsliv kommer att använda den egna "redaktionella" sajten för att lyfta missnöjda företagare och sprida genom sociala medier.
Svenskt Näringsliv har startat den egna facebooksida som hittills har fått 769 likes.
– Vi tror också att företagen kommer att sprida inläggen själva i sina egna kanaler, säger Peter Isling.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.