En undersökning från Insight Intelligence kartlägger svenskarnas kulturvanor.
I undersökningen framgår att 44 procent inte kan tänka sig att konsumera innehåll helt skapat av ai, vilket Insight Intelligence menar visar på att en majoritet av svenskarna kan tänka sig att konsumera innehåll helt skapat av ai.
De typer av kulturkonsumtion där svenskarna är mest positiva till ai-innehåll är film (15 procent), musik (15), tv-serier (12) och konstutställningar (9).
De typer av kultur där flest svenskar kan tänka sig att konsumera innehåll skapat med stöd av ai är film (28), tv-serier (27) och musik (23).
om undersökningen
Undersökningen genomfördes under maj 2023 och är framtagen av Insight Intelligence, Svensk Scenkonst, Folkoperan, 2Entertain och Järfälla kommun. 1 000 svenskar respondenter medverkar genom Sifos webbpanel.
Alex Mörén
alex@dagensopinion.se
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...