Elbilstillverkaren Tesla, som rusar på börsen, kan möta motstånd i Europa vad gäller underhåll och reparationer.

Det är Union of the European Lubricant Industry (UEIL), en paraplyförening för den europeiska smörjmedelsindustrin för små och medelstora smörjföretag, som har anmält Tesla till den nederländska konkurrensmyndigheten. UEIL anser att Tesla ska lämna ut tekniska specifikationer för smörjmedel som ska produceras och används för underhåll av bilarna. Annars kan inga oberoende leverantörer tillverka eller leverera konkurrerande produkter på marknaden.

UEIL har tagit intryck av branschföreningen Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), som har anmält Tesla för Konkurrensverket (KKV).

”UEIL har fått information om att SFVF har anmält Tesla i Sverige och därför har UEIL nu kontaktat KKV för att stödja oss”, kommenterar Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

SFVF ser en risk i att Tesla skaffar sig ett monopol på reservdelar och reparationer genom att villkora sin garanti mot att endas originaldelar används.

”En monopolsituation strider mot syftet med EUs öppna och fria inre marknad. Det är märkligt, att när det gäller de flesta varor och tjänster är gemene man emot monopolliknande situationer men när det kommer till bilar och reparationer verkar biltillverkarna anse att detta är okej”, kommenterar Bo Ericsson.

Han utvecklar:

– Den juridiska frågan för UEIL är varför deras oljor inte kan användas för Tesla när de kan användas för andra biltillverkare. Frågan vi har problem med i Sverige är att en verkstad inte fick köpa Teslas motorhuv, en annan fick inte köpa bromsok och en tredje fick inte köpa höger bakljus. Vårt uppdrag som branschförening är att säkerställa att det finns konkurrens på lika villkor, säger Bo Ericsson till Dagens Opinion.

Hur går ärendet hos konkurrensverket?
  – Jag vet inte var frågan landar. Vi får invänta. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det inte kommer fler leverantör som gör samma sak i respektive länder.

Bo Ericsson berättar att de två europeiska paraplyorganisationerna CECRA och AIRC lobbar för frågan på EU-nivå i Bryssel.

– Där har vi både jurister och vd som jobbar mot kommissionärerna.