Gabriel Wikström föreslår på DN Debatt:
1. Utredning av som undersöker behovet av att utreda rökförbud på "vissa allmänna platser, i enlighet med Folkhälsomyndighetens förslag", i klartext entréer till byggnader som allmänheten har tillträde till, hållplatser för kollektivtrafik, uteserveringar, lekplatser, sportanläggningar och utomhusarenor.
2. Tobak ska förvaras utom synhåll för konsumenten.
3. Neutrala tobaksförpackningar, med paket som alla har samma "neutrala färg", oavsett märke.
Regeringens särskilde utredare Göran Lundahl lämnade för två veckor sedan över ett betänkande med förslag på anpassning av lagstiftningen efter EUs reviderade tobaksproduktdirektiv. Men den rödgröna regeringen "har dock högre ambitioner än att bara göra nödvändiga förändringar i lagstiftningen". Därför får Göran Lundahl flera tilläggsdirektiv.
Gabriel Wikström framhåller att han tagit intryck av Tobacco Endgame – Rökfritt Sverige 2025", ett opinionsbildningsprojekt som drivs av flera organisationer. Det är ett projekt som drivs av lobbyorganisationen Tobaksfakta, som sysselsätter motsvarande tre heltidstjänster, och som under 2014 fick 1 740 000 kronor i organisations- och aktivitetsbidrag från Folkhälsomyndigheten och utöver det 972 000 kronor enligt regeringens ANDT-strategi (alkohol, narkotika, dopning och tobak).
Christofer Fjellner, EU-parlamentariker (m), är kritisk till Tobaksfakta och sa i en intervju i Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief att han såg kopplingar till läkemedelsindustrin via Tobaksfaktas medlemsföreningar som Läkare mot Tobak och A Non Smoking Generation.
"Jag tycker att Tobaksfakta är väldigt skickliga lobbyister som jag har stor respekt för ur ett professionellt perspektiv. Det märkts ju inte minst på det stora genomslag de får för sina åsikter och idéer. Men det hade varit ärligare om de var tydliga med att de stor del finansieras av läkemedelsindustrin", sade Christofer Fjellner till Veckans Brief för drygt ett år sedan.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...