• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

13 Feb 2011

”Socialdemokraternas problem – väljarna tvivlar på leveransen”

Tidigast om några veckor får vi veta vem som föreslås till ny partiordförande för socialdemokraterna. Det är ingen hemlighet för någon att en självklar kandidat saknas. Risken finns att det blir en kompromisskandidat. Det är givetvis inte bra. Men än värre är om det också innebär en kompromiss om den politiska inriktningen. Det var i huvudsak just en kompromiss om politiken mellan tre ganska disparata partier som fällde avgörandet i valet 2010.

Tidigast om några veckor får vi veta vem som föreslås till ny partiordförande för socialdemokraterna. Det är ingen hemlighet för någon att en självklar kandidat saknas. Risken finns att det blir en kompromisskandidat. Det är givetvis inte bra. Men än värre är om det också innebär en kompromiss om den politiska inriktningen. Det var i huvudsak just en kompromiss om politiken mellan tre ganska disparata partier som fällde avgörandet i valet 2010. Väljarna tvivlade både på det rödgröna innehållet och förmågan att leverera.
 
Marknadsföring och produkt måste hänga ihop. Ingen vill öppna en tjusig förpackning och finna ett innehåll som inte överensstämmer med det som förespeglats. Det är elementärt. Det finns till och med lagar som reglerar detta. I politiken råder inga sådana lagar. Där råder väljarnas oskrivna lag, men det betyder inte att sambandet mellan det som förespeglas och det som levereras saknar betydelse. Tvärtom. Om väljarna anser att det som utlovats inte håller måttet får det omedelbart konsekvenser.
 
Valet i september handlade om just detta. Vilket parti klarar av att förverkliga sina utfästelser? Moderaternas kommunikation fungerade. Det bärande temat om att ”Det ska löna sig att arbeta” återkopplades till politiska förslag. De utlovar skattesänkningar och levererar skattesänkningar.
 
För socialdemokratin var det tvärtom. Den kommunikation som handlar om att förverkliga sina drömmar, vare sig det gäller boende, arbete eller familjebildning fungerar inte. Inte för att väljarna inte gillar vad som sägs. Utan för att människor tvivlar på leveransen.
Det har funnits försök. ”Jobben först” och ”Möjligheternas land” skulle kunnat ha varit starka deviser om de kopplats till trovärdiga politiska lösningar. Det skedde inte.
Det fungerar inte att säga att målet är arbete åt alla med ett ekonomisk-politiskt ramverk som i praktiken omöjliggör det.
 
Det fungerar inte att säga att alla har rätt till en bostad när bostadskön bara här i Stockholm formligen exploderat och tredubblats på bara sex år. Med nära 300 000 i kö och med en nyproduktion på i bästa fall 3 000 nya lägenheter årligen så kommer det aldrig att ske. 
 
Det fungerar inte att säga att alla barn har rätt till den bästa skolgången och blunda för ett friskolesystem som i sin strukturella konstruktion just motverkar föresatsen. De dramatiska betygsras i våra utsatta områden är en direkt konsekvens av reformen.
 
Det fungerar inte att säga barnens uppväxtvillkor ska sättas högst upp på dagordningen samtidigt som barnfattigdomen ökat under i stort sett hela 2000-talet. Det fungerar heller inte att fortsätta att tala om att göra något åt de ökande klassklyftorna när det saknades politiska verktyg för att bryta utvecklingen.
 
Idag anses det viktigare att spara sig ur kriser än att investera sig ur dem.
 
Valfrihet anses viktigare än en jämlik skola.
 
Skattesänkningar anses viktigare än omfördelning.
 
Amortering på statsskulden anses viktigare än en expansiv finanspolitik.
Idag finns ingen politisk kraft som utmanar detta. Trots att viss politisk kommunikation förespeglar det. Detta har väljarna sett och förstått för länge sedan. Jobb måste jag ordna själv. Bostad måste jag köpa. Skolgången för mina barn måste jag välja noggrant. Och visst är det synd att klyftorna växer, men det är nya tider nu och var och en måste se om sitt eget hus först. Det är mot bakgrund av allt detta inte svårt att se varför moderaternas kommunikativa plattform fungerar och socialdemokraternas inte gör det.
Här återfinns socialdemokratins dilemma. Antingen bestämmer man sig för att utmana de system och strukturer som man kritiserar eller så förhåller man sig till dem. Det går inte att göra båda sakerna samtidigt.
När det kommer till frågan om ord och handling, leverans och förtroende finns inga genvägar. Det kan aldrig så många pressekreterare, kommunikatörer eller spinndoktorer ändra på. Inte heller ens en ny partiordförande.
 
Mikael Romero, Romero PR och tidigare kommunikationsstrateg (s)

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Narva värvar ir-tungviktare

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram