• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

23 Jan 2011

”Socialdemokraternas ledarjakt – en stilstudie i krishantering”

Socialdemokraternas ledarkris erbjuder en stilstudie av krishantering. Mediebevakningen är total och handlingsförlamningen likaså.   Det råder ingen tvekan om att socialdemokratin är i kris. Partiet fortsätter att sätta nya bottenrekord i opinionsmätningarna; för tillfället tycks partiets stöd lägre än 25 procent. Så lågt har det inte sjunkit i något val på hundra år.   På sätt och vis var det ofrånkomligt.

Socialdemokraternas ledarkris erbjuder en stilstudie av krishantering. Mediebevakningen är total och handlingsförlamningen likaså.
 
Det råder ingen tvekan om att socialdemokratin är i kris. Partiet fortsätter att sätta nya bottenrekord i opinionsmätningarna; för tillfället tycks partiets stöd lägre än 25 procent. Så lågt har det inte sjunkit i något val på hundra år.
 
På sätt och vis var det ofrånkomligt. Är man störst kan man bara förlora, och så småningom kommer vilken organisation som helst att stagnera och stelna. Idétorkan efter att partiet haft åttio år på sig att bygga sitt folkhem har inte bidragit på något positivt sätt.
 
Som utomstående betraktare på pr-byråbänken är det intressant att se hur partiets säregna ledarskapskultur med tiden kommit att anpassas efter denna dominerande position. Partiet har ingen vana av att inte vara störst, och man har påtagligt svårt att hantera den uppkomna situationen. Traditionen av att alla kandidater till partiledarposten ska säga nej, nej, nej fram till att en tydlig vinnare redan utkristalliserats, till exempel, tolkas nu inte som någon storsint gest utan som att ordförandeskapet är ett kamikazeuppdrag som ingen vill ha.
 
Faktum är att Socialdemokraterna inte är vana att byta ledare i nedgång. Mona Sahlin var den första s-ledare sedan 1920-talet som fick överta partiordförandeskapet utan att samtidigt bli statsminister. Per Albin lämnade partiet, regeringsmakten och ett 46-procentigt väljarstöd till Tage Erlander. När Erlander räckte stafettpinnen vidare till Olof Palme hade partiet egen majoritet i andrakammaren. Ingvar Carlsson blev både partiledare och statsminister när Palme mördades, och han lämnade partiordförandeskapet efter valsegern 1994.
 
När det krisar är det naturligt att dra öronen åt sig och välja försiktiga lösningar. Processen för att fylla den tomma ledartröjan efter Mona Sahlin är ett tydligt exempel: Mikael Damberg målas ut som höger och Veronica Palm som vänster, medan Sven-Erik Österberg framställs som en kompromisskandidat som båda sidor kan acceptera. Eftersom ingen av dem vågar kandidera öppet, med ett program och egna visioner, konvergerar partiet åt mitten. Försiktighetsprincipen råder.
 
Men det är inte försiktighet och feghet som förmår vända ett gammalt statsbärande parti i fritt fall. Socialdemokratin måste återvinna sitt självförtroende. De behöver en person som tror på något, och som någon kan tro på. Den som nöjer sig med en partiledare som inte upprör någon har trots allt flera andra partier att välja på.
 
Än så länge finns inget som tyder på att denna insikt sjunkit in. Rörelsens planlösa sökande efter en gemensam nämnare mellan s-falangerna fortsätter. Den spikraka nedgången likaså.
 
Erik Fager, chef för public affairs på Cohn & Wolfe

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Toppmoderat kliver av – kan bli landshövding
  • Byrå går i konkurs efter ”omfattande avvikelser i bokföring”
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram